Боротьба з кошмарами та хропінням: як астронавти сплять у космосі

1963 року Гордон Купер під час 34-годинної місії «Меркурій-Атлас-9» став першим американським астронавтом, який заснув на орбіті. Але як астронавти сплять у космосі? Космічний сон пов’язаний із певними труднощами: вимагає підготовки та дотримання обережності. Нестача сну може спричинити втому, звідси виникають помилки під час виконання важливих завдань. Якщо сонний астронавт припуститься помилки, це може піддати його життя смертельного ризику.

Сон на орбіті
Сон на орбіті: прив’язаний астронавт поруч із вентиляцією. Фото: Digital Trends

Небезпеки під час сну в космосі

На Міжнародній космічній станції (МКС) астронавти сплять у каютах розміром із телефонну будку. Перед сном вони обов’язково забираються у спальні мішки, прив’язані до стіни. Якщо цього не зробити, то під час сну астронавт може почати «плавати» по станції, ризикуючи отримати серйозну травму.

Астронавт-ветеран Скотт Келлі провів на МКС 520 днів. У своєму інтерв’ю він розповів про те, як це — спати в космосі. Для Келлі було дивно засинати без ковдри або зручної подушки.

Місце для сну астронавта Скотта Келлі
Місце для сну астронавта Скотта Келлі. Фото: Space

«Я вигадав прикріпити свою голову до подушки липучкою. Так ставало легше засинати. Але під час сну є небезпека задихнутися. Без вентиляції астронавти лежать нерухомо, і в них над головою збирається вуглекислий газ. Людям доводиться спати біля вентиляційного отвору, щоб уникнути потенційної гіпоксії. У космосі — цілковита тиша, але на МКС шумить вентиляція, тож доводиться надягати беруші. Навіть більше, Сонце на орбіті дуже яскраве та просочується крізь жалюзі, тому астронавти користуються масками для сну, захищаючись від світла», — зазначає Скотт Келлі.

Астронавт NASA Скотт Келлі
Астронавт NASA Скотт Келлі. Фото: The New York Times

Астронавти відзначають інші неприємності. Декому постійно снилися кошмари. Хтось сильно хропе, заважаючи спати іншим членам екіпажу. При цьому на сон виділяється всього 6 годин на добу, хоча NASA планує розширити цей діапазон до 8 — 8,5 годин.

Нагадаємо, що раніше ми пояснювали, як людині пережити гібернацію у далекому космосі.