Людство не зможе пережити гібернацію у далекому космосі

Однією з основних проблем далеких космічних перельотів є гібернація астронавтів. Це процес, схожий на глибоку сплячку або контрольовану кому, при якій обмін речовин знижується, а розум позбавлений нудьги очікування нескінченних годин у порожньому космосі. У космічній фантастиці це описується, як дуже ефективний процес перечікування тривалих міжзоряних подорожей: засинаєш, а потім після прибуття до далекої планети прокидаєшся через 30—50 років, ніби нічого не сталося.

Вихід із стану гібернації
Вихід зі стану гібернації. Кадр із фільму «Аватар»

На відміну від подорожей із надсвітловою швидкістю і теоретичних червоточин, уведення астронавтів у стан анабіозу здається цілком реальним і навіть досяжним. Настільки, що навіть Європейське космічне агентство серйозно вивчає способи введення людини у цей стан. Проте нові дослідження чилійських вчених доводять, що гібернація може виявитися такою ж недосяжною, як і польоти на надсвітловій швидкості.

Зимова сплячка ведмедів

Роберто Несполо та Карлос Мехіас з Інституту Тисячоліття інтегративної біології та Франсіско Божинович із Папського Католицького університету Чилі вирішили з’ясувати взаємозв’язок між масою тіла та витратою енергії у тварин, що впадають у сплячку. Вони виявили мінімальний рівень метаболізму, який дозволяє клітинам зберігатися в холодних умовах з низьким вмістом кисню у дрібних ссавців, на кшталт ховрахів і кажанів. А ось у великих тварин економія енергії за глибокого сну виявилася незначною.

Найяскравіший приклад — ведмеді. Як усі ми знаємо ще зі школи, ці тварини на зиму впадають у сплячку у своїх барлогах, щоб пережити суворий зимовий сезон, у якому дуже мало їжі для харчування такого величезного ссавця. Хоча ведмеді справді відключаються на кілька довгих холодних місяців, їхній сон не зовсім схожий на справжню сплячку серед дрібніших тварин. У них різко падає температура тіла, уповільнюється обмін речовин, дихання та частота серцевих скорочень. Цей процес може в деяких випадках знизити витрати енергії на цілих 98%, позбавляючи необхідності витрачати зусилля на полювання або пошук їжі. Однак навіть у цьому стані тварина може втратити понад 25% своєї ваги, оскільки за зиму спалює майже всі запаси накопиченого жиру. Крім того, після сплячки ведмеді прокидаються дуже голодними й одразу ж розпочинають пошук великої кількості їжі.

Людська гібернація

Якби доросла людина впадала у схожу «зимову сплячку», то її необхідний щоденний раціон у розмірі близько 12 тисяч кілоджоулів був би замінений потребою всього в парі сотень кілоджоулів. Таким чином, людина, яка перебуває у глибокій гібернації, втрачала би всього по 6 грамів жиру щодня, а за рік — 2 кг жирової тканини. На жаль, такий сценарій підійшов би лише для найближчих подорожей у межах Сонячної системи.

Астронавти у стані гібернації
Астронавти у стані гібернації під час міжзоряних подорожей. Кадр із фільму «Аватар»

Якби астронавт захотів вижити протягом десятиліть, мчачи крізь міжзоряний простір до найближчої зорі, йому довелося б набрати перед польотом кілька сотень кілограмів жиру. Або періодично прокидатися для того, щоб поглинути дуже багато калорійної їжі за один раз — ось де став би в пригоді фастфуд з Макдональдса.

Невтішний висновок

Вчені доходять висновку, що наші загальні потреби в енергії під час глибокого сну не будуть істотно відрізнятися від тих, які потрібні, коли ми просто відпочиваємо. Сюди ще варто включити всі ризики та проблеми, пов’язані з тривалим перебуванням в охолодженому стані нашого тіла, зниженням частоти серцевих скорочень і дихання та штучним притлумленням нашого метаболізму, що загалом може не дати тих результатів, на які ми сподіваємось. Примушувати людей впадати у сплячку не варто, роблять висновок вчені. Це дослідження було опубліковане у Proceedings of the Royal Society B.

Нагадаємо, що раніше ми розповідали про ТОП-5 найамбітніших космічних проєктів NASA, які провалилися.