Астрономи знайшли сліди «зниклої» нейтронної зорі

Новини астрономії, астрофізики та космології

У 1987 році у Великій Магеллановій Хмарі (ВМХ) спалахнула наднова, що отримала позначення SN 1987A. Ця подія вважається однією з найважливіших в історії сучасної астрономії — SN 1987A стала найближчим подібним спалахом, який спостерігався з часів винаходу телескопа.

Завдяки відносно невеликій за космічними масштабами відстані, астрономи отримали унікальну можливість вивчити космічний катаклізм у всіх подробицях. Вони спостерігали динаміку зміни світності зорі, стали свідками утворення «світлової луни» та подальших змін залишку наднової.

Також варто відзначити, що нейтринним детекторам вдалося виявити нейтрино, випущені в процесі колапсу зоряного залишку. Цікаво, що вони були зареєстровані за кілька годин до того, як спалах став помітним у видимому діапазоні. Це пояснюється тим, що ударній хвилі, яка виникла всередині зорі, знадобився деякий час, щоб пробитися через її зовнішні шари. У той час, як практично не взаємодіючі з речовиною нейтрино, змогли безперешкодно пройти цей шлях.

Зміни залишку наднової SN 1987A. Джерело: NASA, ESA, і R. Kirshner (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics and Gordon and Betty Moore Foundation), і P. Challis (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics)

Однак у всій цій картині був відсутній один елемент. Спалах наднової був викликаний гравітаційним колапсом блакитного надгіганта. Теоретичні моделі та результати спостережень SN 1987A говорили про те, що він мав породити надкомпактний об’єкт — нейтронну зорю. Проте упродовж тридцяти з лишком років астрономи не могли її відшукати. Цьому заважали щільні пилові хмари, що оточують місце вибуху. Деякі вчені навіть почали сумніватися у правильності розуміння еволюції зір.

Але тепер у цьому питанні, поставлена крапка. Використовуючи масив радіотелескопів ALMA, міжнародний колектив дослідників зумів ідентифікувати яскраве місце посеред пилових хмар, що оточують SN 1987A. На думку астрономів, воно відповідає розташуванню нейтронної зорі. Пил повністю блокує світло, що виробляється нею, при цьому нагрівається та починає випромінювати в субміліметровому діапазоні, доступному для спостережень за допомогою ALMA.

Можливе місце розташування нейтронної зорі, що утворилася в результаті спалаху наднової SN 1987A. Джерело: Cardiff University.

За словами дослідників, вони впевнені у правильності своїх висновків. Вчені сподіваються, що у майбутньому, у міру поступового розсіювання пилових хмар, вони зможуть безпосередньо побачити нейтронну зорю, утворену в результаті колапсу.