Астрономи визначили характеристики віддаленого газового гіганта

Більшість відкритих до теперішнього часу екзопланет об’єднує те, що вони мають відносно невеликі періоди обертання, що вимірюються кількома тижнями, днями, а то й годинами. І це цілком логічно: адже чим менший період обертання планети — тим частіше спостерігаються її транзити. Водночас ця обставина є серйозним обмежувальним фактором у справі вивчення позасонячних світів.

Екзопланета в уявленні художника. Джерело: ESO/M. Kornmesser/Nick Risinger (skysurvey.org)

Тому не дивно, що екзопланета Kepler-1514b, яка розташована за 1300 світлових років від Сонця, привернула підвищену увагу астрономів. Вона була знайдена телескопом Kepler ще 2010 року. Тоді вдалося визначити, що це газовий гігант, який має період обертання 218 днів (це можна порівняти з орбітальним періодом Венери). Однак її точні характеристики так і залишилися невідомими.

Щоб закрити цю прогалину, астрономи скористалися допомогою телескопів Keck I та Keck 2 (обсерваторія Мауна Кеа, Гаваї). Вимірювання показали, що радіус Kepler-1514b на 10% перевершує радіус Юпітера за більш ніж уп’ятеро більшої маси, тобто середня густина цього тіла становить 4,8 г/см³, що набагато перевершує густину газових гігантів Сонячної системи. Але треба розуміти, що після досягнення певної межі (приблизно 3-5 юпітеріанських мас) розмір планетоподібного тіла практично перестає корелювати з його масою. Як приклад можна навести коричневі карлики, які можуть бути в десятки разів важчими за Юпітер при близькому радіусі.

Kepler-1514b також представляє певний інтерес у контексті пошуку її потенційних супутників (екзолун). Це завдання може бути доручено телескопам наступного покоління.

За матеріалами https://arxiv.org