Астрономи виявили теплий юпітер біля старої зорі

Міжнародна команда дослідників повідомила про відкриття нового позасонячного світу. Він являє собою газовий гігант, що перевершує за розмірами Юпітер.

Транзит екзопланети в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Відкриття було зроблено під час аналізу фотометричних даних, зібраних телескопом TESS. Він виявив періодичні зміни яскравості зорі TOI-4127. Це світило спектрального класу F. Його вік оцінюється в 4,8 млрд років, що близько до граничного терміну життя таких зір.

Подальші спостереження підтвердили, що зміни блиску TOI-4127 викликані транзитами її диском екзопланети, що отримала позначення TOI-4127 b. Вона являє собою газовий гігант, чий радіус в 1,1, а маса у 2,3 раза перевершують радіус і масу Юпітера.

TOI-4127 b здійснює один оберт навколо своєї зорі за 56 днів, рівноважна температура її поверхні оцінюється в 330 °C. Екзопланета рухається по дуже витягнутій орбіті, чий ексцентриситет становить 0,75. Щоб пояснити цю аномалію, астрономи розглянули версію, згідно з якою TOI-4127 b у майбутньому перетвориться на гарячий юпітер. Так називають газові гіганти з розпеченими до досить значних значень атмосферами, чиї орбіти проходять на невеликій відстані від своїх батьківських зір.

Однак для того, щоб TOI-4127 b стала гарячим юпітером, їй необхідно перейти на кругову орбіту. Екзопланета не може зробити цього самостійно, для цього їй потрібно обмінятися кутовим моментом з іншим тілом у цій системі, чия гравітація і призвела до початкового збурення її орбіти. Однак наразі астрономи не знайшли слідів інших екзопланет поруч із TOI-4127 b. Водночас вони поки що не відкидають повністю цю версію і припускають, що в цій системі можуть існувати й інші, поки що невідкриті світи.

Ви також можете почитати про те, як екзопланета засвітила полярні сяйва на своїй зорі.