Землеподібна екзопланета засвітила полярні сяйва на зорі

Міжнародна команда астрономів повідомила про виявлення слідів магнітного поля у кам’яної екзопланети YZ Кита b. Вона обертається навколо червоного карлика, розташованого на відстані 12 світлових років від Сонця.

Роль магнітного поля

Глобальні магнітні поля є далеко не у всіх кам’яних планет Сонячної системи. Так ними володіють наша Земля і Меркурій. Водночас у Венери немає власного магнітного поля, а Марс втратив своє кілька мільярдів років тому.

Візуалізація взаємодії сонячного вітру із земною магнітосферою. Джерело: Advanced Visualization Lab, National Center for Supercomputing Applications, University of Illinois at Urbana-Champaign

Багато вчених вважають, що наявність у Землі стабільного магнітного поля є одним із ключових чинників, що забезпечили умови для виникнення і розвитку на ній життя. У зв’язку з цим, питання про існування магнітосфер у кам’яних екзопланет викликає підвищений інтерес. Особливо важливу роль вони відіграють у світів в системах червоних карликів. Такі зорі набагато активніші за Сонце і часто виробляють дуже потужні спалахи. Вважається, що без наявності власної магнітосфери червоний карлик досить швидко «здує» атмосферу з усіх близьких до нього екзопланет, що унеможливить появу там життя.

Полярні сяйва на червоному карлику

Протягом спостережень системи YZ Кита, виконаних за допомогою комплексу радіотелескопів VLA, дослідники виявили дивні повторювані радіосигнали. Під час подальшого аналізу даних вони дійшли висновку, що їхнім джерелом є магнітне поле найближчої до зорі екзопланети, яка робить один оберт навколо неї за три дні. Її маса становить приблизно 70% від маси Землі.

Візуалізація взаємодії магнітного поля екзопланети з червоним карликом. Джерело: Alice Kitterman/National Science Foundation

На думку дослідників, зафіксовані ними радіохвилі виникають унаслідок такого процесу. Магнітосфера екзопланети відштовхує електрично заряджену плазму назад до зорі. Потім вона взаємодіє з її магнітним полем, випускаючи яскраві спалахи енергії. По суті, радіохвилі, які спостерігали астрономи, є полярним сяйвом на самій зорі. Якщо у YZ Кита b є власна атмосфера, то на ній теж утворюються полярні сяйва.

Водночас астрономи допускають, що у зафіксованих ними радіохвиль може бути і якийсь інший механізм походження. Але, вони все ж вважають версію з магнітним полем найбільш імовірним поясненням.

На завершення варто зазначити, що YZ Кита навряд чи є населеною планетою. Температура на її поверхні занадто велика, щоб бути комфортною для життя. Проте факт наявності у такого невеликого і близько розташованого до зорі світу власної магнітосфери є гарним знаком для астрономів, які займаються пошуками життя в системах червоних карликів.