Що заважає виникненню життя у системах червоних карликів

Вчені з Університету Невади встановили, що у червоних карликів можуть бути проблеми з утворенням планет-гігантів та астероїдних поясів. І це може завадити виникненню життя на їхніх планетах.

Системи червоних карликів
Системи червоних карликів. Джерело: www.sciencealert.com

Системи червоних карликів та життя у них

Система, до якої належить Земля, — єдина, у якій достеменно відомо про наявність життя. І хоча наше Сонце вважається зорею середнього розміру, назвати його типовим достатньо важко. Лише близько 10 відсотків світил у Галактиці схожі на нього за розміром та світимістю.

75 відсотків зір у Чумацькому Шляху належать до класу червоних карликів, таких як TRAPPIST-1. Попри те, що маса цих об’єктів зазвичай у десятки разів менша, ніж у Сонця, а світимість може відрізнятися у менший бік у тисячі разів, ніщо не заважає існувати планетам, схожим на Землю.

Щоправда, рухатися вони мають по орбітах, на яких тривалість року становить лічені дні. Зокрема, недавно відкрили планету в зоні заселеності червоного карлика, у якої період обертання становить лише 8,4 доби.

Але все ж суперечність, чому єдина відома нам зоря, де є життя, не належить до червоних карликів, треба якось пояснити. І вже знайшлося чимало проблем, які робили б планети у їхніх системах вкрай негостинними.

Астероїди, комети та придатність до життя

Дослідники з Університету Невади у Лас-Вегасі нещодавно опублікували у The Astrophysical Journal Letters статтю, у якій назвали нові причини того, чому системи червоних карликів погано придатні до життя. Ознайомитися з нею можна в arXiv.

На їхню думку, значну роль у придатності планети до життя відіграють комети та астероїди, які падають на її поверхню у перші мільйони років існування. Вони збагачують її кору хімічними елементами, з яких будується життя.

Астероїди заносять на землеподібні планети важливі елементи
Удари астероїдів мають великий вплив на життя. Джерело: www.sciencefocus.com

Проте для того, аби комети та астероїди могли врізатися у планету, вони мають звідкись прилітати. Має бути зона, багата на такі уламки, подібна до Головного та Койперового поясів астероїдів у Сонячній системі. А для їхнього існування у системі має бути присутній хоча б один газовий гігант за так званою сніговою лінією. І, на думку вчених, у червоних карликів, системи яких достатньо тісні, є великі проблеми.

Перевірка припущення

Щоб перевірити своє припущення, вчені вирішили проаналізувати ті системи червоних карликів, у яких підтверджено існування хоча б однієї планети. Загалом вони обрали 48 зір, у 27 з яких відкрито більше, ніж одне тіло на орбіті. Для 16 з них існують точні підрахунки маси.

Виявилося, що у жодної кам’янистої планети на орбіті червоного карлика просто не було по сусідству планети-гіганта за сніговою лінією. Теоретично навколо червоних карликів деяка кількість подібних газових світів мала б обертатися, але серед досліджених у статті кандидатів не було знайдено жодної системи, де землеподібна планета могла б збагачуватися речовинами з комет.

Остаточні висновки з цього не наважуються робити навіть автори статті. Можливо, наша вибірка неповна. Можливо, удари астероїдів не настільки важливі для зародження живих організмів. А можливо, червоні карлики дійсно тільки видаються найбільш імовірним місцем для виникнення життя. Це покажуть наступні дослідження.

За матеріалами www.sciencealert.com