Астрономи відкрили у протопланетних дисках тіні, що хитаються

Частина протопланетних дисків навколо молодих зір здаються зламаними. При цьому їхня внутрішня частина відкидає на зовнішню тіні, що хитаються дуже дивним чином.

Тіні у протопланетному диску
Тіні у протопланетному диску. Джерело: www.physics.uu.se

Дивні протопланетні диски

Вчені з університету Ворика відкрили раніше невідомий ефект тіней, що хитаються. Тіні ці насправді велетенські, адже виникають біля молодих зір, навколо яких існують протопланетні диски. Маси пилу та газу, що збираються навколо зорі, під дією сили тяжіння починають обертатися навколо неї, інколи набуваючи дивовижних форм.

Назва «протопланетний диск» наводить на думку, що це має бути щось, що нагадує за формою тарілку чи компакт-диск. Однак дослідження, здійснені за допомогою масиву антен АLMA, показують, що це далеко не завжди так. Ці невеликі радіотелескопи працюють як єдине ціле у міліметровому та субміліметровому діапазонах. Тож за допомогою них можна отримати досить детальні знімки об’єктів, що майже не випромінюють енергію у видимому спектрі.

Протопланетні диски зі зміщеною центральною частиною
Протопланетні диски, у яких центральна частина орієнтована не так, як зовнішня. Джерело: Rebecca Nealon / University of Warwick

Але на зображеннях протопланетних дисків, отриманих цим телескопом, помітні тіні. Їх відкидають на зовнішні регіони внутрішні частини газопилових утворень. Вони свідчать, що орієнтація внутрішніх кілець речовини не така, як у зовнішніх.

Тіні, що хитаються

У тому, що різні частини протопланетних дисків орієнтуються по-своєму, для науковців немає нічого дивного. Системи, які зайшли у своєму розвитку далі, нерідко розпадаються на окремі газові кільця, між якими рухаються новонароджені планети. Але як ці частини дисків взаємодіють між собою, досі лишалося невідомим.

Тож вчені змоделювали за допомогою потужного комп’ютера, як мають поводитись тіні у таких системах. Виявилося, що замість того, аби обертатися по колу на кшталт годинникової стрілки, вони хитатимуться туди-сюди. Поясненням цього є геометричні параметри самих об’єктів.

Однак для того, щоб це перевірити, потрібні докладніші дослідження. Вчені впевнені, що JWST зможе розгледіти протопланетні диски більш детально. Завдяки йому можна буде зрозуміти, як же насправді поводяться такі «поламані» диски та чи дійсно в усіх системах планети вони обертатимуться в одній площині, як у нашій власній.

Приєднуйтесь: https://t. me/ustmagazine