Gemini South зазнімкував майбутні зоряні системи

Використовуючи потужності телескопа Gemini South, американські астрономи здійснили огляд 44 молодих зір. Таким чином їм вдалося отримати зображення навколишніх протопланетних дисків, а також виявити юпітероподібну екзопланету та коричневий карлик. Результати дослідження були представлені на 240-му засіданні Американського астрономічного товариства та опубліковані в журналі The Astronomical Journal.

Зазнімковані Gemini South протопланетні диски. Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/E. Rich (Michigan University)

Головною метою дослідження був пошук відповіді на одне з фундаментальних астрономічних питань — як саме формуються планети? Вважається, що це відбувається в навколишніх, новонароджені зорі, газопилових дисках. Попередні спостереження показали, що часто в них присутні кільця, які складаються з великих і дрібних порошинок, а також газу. Ймовірно, вони є результатом взаємодії новонароджених планет з оточенням.

З метою розширити розуміння походження подібних особливостей, астрономи провели спостереження вибірки з 44 молодих зір. Наголос робився на світила, чия маса перевершує сонячну — вчені хотіли дізнатися, як маса зорі корелює з процесами формування планет. Для спостережень використали інструмент GPI (Gemini Planet Imager), встановлений на телескопі Gemini South. Він здатний вести знімання у ближньому інфрачервоному діапазоні, що дає вченим можливість фіксувати різні структури всередині протопланетних дисків.

Протопланетний диск навколо молодої зорі HD 34700 A. Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/E. Rich (Michigan University)

У процесі дослідження, Gemini South виявив протопланетні диски у 80% спостережених зір. Йому вдалося відкрити юпітероподібну екзопланету та коричневий карлик, також підтвердити існування двох інших коричневих карликів, які раніше належали до списку кандидатів.

Щодо протопланетних дисків, то астрономам вдалося виявити цікаву закономірність. Виявилося, що протопланетні диски у зір, маса яких становить менш ніж три сонячних, як правило мають кільця, у той час, як оточення більш масивних зір їх позбавлене. Це свідчить, що формування планет цих двох груп світил протікає по-різному.

Раніше ми розповідали, як астрономам вдалося зазнімкувати залишковий диск у формі еліпса.