Європейські астрономи відкрили чотири коричневі карлики

Команда європейських астрономів оголосила про виявлення чотирьох раніше невідомих коричневих карликів. Вони були знайдені завдяки даним, зібраним дуже великим телескопом ESO.

Що таке коричневий карлик

Коричневі карлики це об’єкти, маси яких лежать у діапазоні від 13 до 80 мас Юпітера. Вони займають проміжне положення між планетами-гігантами та зорями. З одного боку, їхньої маси недостатньо для того, щоб у їхніх надрах «запустилися» постійні реакції термоядерного синтезу на основі атомів водню (через це вони отримали назву «невдалі зорі»). З іншого, на відміну від планет, усередині коричневих карликів все ж таки можуть відбуватися деякі реакції за участю ядер дейтерію та літію. Але, за астрономічними мірками, вони тривають недовго.

Коричневий карлик в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Попри те, що у порівнянні зі звичайними зорями коричневі карлики випромінюють зовсім небагато енергії, на сьогодні астрономам вдалося ідентифікувати чимало таких об’єктів. Проте їхні знахідки у зоряних системах досі залишаються рідкістю. Тим цікавіше нещодавнє відкриття, здійснене командою європейських астрономів. Їм вдалося виявити здразу чотири раніше невідомі коричневі карлики, які є зоряними компаньйонами.

Чотири нових коричневих карлики

Знахідка була зроблена під час огляду COPAINS (Code for Orbital Parametrization of Astrometrically Inferred New Systems). Астрономи обрали 25 зір, що демонструють значні відмінності у своєму русі між різними астрометричними каталогами. Далі вони досліджували їх за допомогою інструмента SPHERE, встановленого на Дуже великому телескопі ESO.

Дуже великий телескоп ESO. Джерело: Gerhard Hüdepohl/ESO

Загалом дослідникам вдалося знайти десять раніше невідомих зоряних компаньйонів. Шість є світилами, чотири коричневими карликами. Вони отримали позначення HIP 21152 B, HIP 29724 B, HD 60584 B та HIP 63734 B.

Всі знайдені коричневі карлики обертаються навколо молодих світил, вік яких не перевищує мільярда років. Їхні маси лежать у діапазоні від 0,012 до 0,063 мас Сонця, орбіти проходять на дистанції від 6,3 до 30 а. о. від своїх батьківських зір.

За словами дослідників, вони покладають великі надії на запланований на червень 2022 року новий реліз даних обсерваторії Gaia. Їхній метод дозволить знайти ще більше коричневих карликів.

Ви також можете почитати про те, як астрономи знайшли найширшу пару коричневих карликів.