Знайдена найширша пара коричневих карликів

Астрономи відкрили пару коричневих карликів, які утворюють подвійну систему. Дистанція між ними становить 19,2 млрд км. Це найбільша відстань між подібними об’єктами, які виявлені на сьогодні.

Пара коричневих карликів
Пара коричневих карликів. Джерело: Universe Today

Унікальна пара коричневих карликів

Астрономи з університету Аризони, які працюють із даними обсерваторії Мауна-Кеа на Гаваях, нещодавно оголосили про відкриття, зроблене ними за допомогою спектрометра Near-Infrared Echellette Spectrometer (NIRES). У статті, опублікованій у The Astrophysical Journal Letters, вони розповіли про відкриття ними пари коричневих карликів, які обертаються один навколо одного на найбільшій відстані, відомій для цих об’єктів.

Пара CWISE J0146−0508AB знаходиться від нас на відстані приблизно 40 парсек, що відповідає 130 світловим рокам. Обидва тіла належать до спектрального класу L, тобто є коричневими карликами великого розміру. Спостереження показують, що середня відстань між ними складає 19,2 млрд км. Це приблизно втричі більше за віддаленість Плутона від Сонця.

На сьогодні вченим відомо близько 3000 коричневих карликів. Велика їх кількість є членами кратних систем. Однак досі більшість подвійних систем виявлялися тісними. Період обертання в них складав дні чи тижні. Відкрита система є рекордною в сенсі часу, необхідного для здійснення одного оберту. Він складає тисячі років.

Що таке коричневі карлики

Коричневі карлики — це об’єкти, що займають проміжне положення між зорями та планетами. Їхня маса у десятки разів більша за масу Юпітера, але при цьому складає долі відсотка маси Сонця. Дехто вважає їх найбільшими з планет, дехто — найменшими з зірок.

Коричневі карлики поділяються на три класи: L, T, та Y. Ця класифікація ніби продовжує класифікацію зірок. Але при цьому значна кількість цих об’єктів просто занадто легка, щоб підтримувати термоядерні реакції у своїх надрах. Тому відстань, на якій знаходяться компоненти CWISE J0146−0508AB, є цілком звичайною для зорепобідних тіл. Але стосовно субзоряних об’єктів вчені досі не були впевнені, що їхня гравітація здатна утримати їх разом на такій значній відстані.

За матеріалами: phys.org