Астронавтів на Марсі вбереже від радіації щит із реголіту

Через 10—15 років людство зможе висадитись на Марсі. Однак, крім довгого перельоту і складності з посадкою, на астронавтів чекає велика небезпека на Червоній планеті — високе радіаційне опромінення через тонку атмосферу, яка не захищає від космічної радіації. Але планетологи знайшли спосіб уберегтися від шкідливого випромінювання. Вони припустили, що заглиблення під поверхню Червоної планети може убезпечити астронавтів від шкідливого випромінювання. Навіть більше, отриманий матеріал після копання можна використовувати для створення довкілля. Вчені опублікували свої висновки у Journal of Geophysical Research: Planets, заявивши, що їхній спосіб допоможе уникнути серйозних проблем зі здоров’ям у перших поселенців на Марсі.

Щит із реголіту вбереже від радіації перших астронавтів
Щит із реголіту вбереже від радіації перших астронавтів на Марсі. Фото: Unsplash

Смертельні космічні промені

Коли вчені говорять про випромінювання, вони насамперед мають на увазі космічні промені, які бомбардують Марс протягом дня. Національне управління океанічних та атмосферних досліджень США (NOAA) визначає космічні промені як високоенергетичні частинки, що «складаються практично з усіх елементів», відкритих на сьогодні. Відомо, що ці частинки походять з-за меж нашої Сонячної системи. Вчені припускають, що їхнім джерелом є зорі, що вибухають.

Вплив цих часток може викликати серйозні проблеми зі здоров’ям, найпоширенішими з яких є рак, катаракта та пошкодження центральної нервової системи. А оскільки у Марса надзвичайно тонка атмосфера і відсутня така потужна магнітосфера, як на Землі, галактичні промені легко досягають поверхні та можуть завдати непоправної шкоди організму астронавтів.

Щит із реголіту

Тривалий час стверджувалося, що астронавти можуть використовувати природні геологічні структури, такі як печери або лавові труби як сховища від радіації на Марсі. Нове дослідження може допомогти знизити радіаційні ризики під час проєктування майбутнього марсіанського житла з використанням матеріалу з поверхні як екрануючого захисту.

Експерти використовували «Симулятор взаємодії атмосферного випромінювання» (AtRIS) та дані випромінювання марсохода Curiosity, щоб визначити здатність космічного проміння проникати під поверхню Марса. Вони виявили, що доза радіації досягла піку на рівні близько 30 см від поверхні. Тому вони дійшли висновку, що для забезпечення захисту житла астронавтів потрібний щит із реголіту завтовшки 10—15 м.

Примітно, що на Марсі є найбільший вулкан у Сонячній системі — Олімп, його висота становить 26 км. Але також на Червоній планеті розташована Рівнина Еллада завглибшки майже 7 км. Однак важливо те, що товщина марсіанської атмосфери неоднакова в різних областях, а значить, відрізняється і кількість космічних променів, що досягають поверхні. Тому астронавтам бажано будувати свої житла на низинах і якомога глибше.

Рівнина Еллада
Рівнина Еллада. Знімок NASA

Нагадаємо, що раніше ми розповідали 12 цікавих фактів про Марс.