Астронавта приголомшило моторошне атмосферне явище: фото

Астронавт Європейського космічного агентства (ESA) Андреас Могенсен зробив фото і відео рідкісного явища, відомого як червоний спрайт. Виникають такі спрайти від електричного розряду блискавки високо над Землею. Це явище побачити непросто, адже воно дуже швидкоплинне.

Red sprite
Знімок червоного спрайта, зроблений астронавтом Андреасом Могенсеном

Вловити спрайт вдалося за допомогою дуже потужної камери у межах експерименту Thor-Davis у співпраці з Данським технічним університетом. Цей експеримент вивчає блискавки у верхніх шарах атмосфери, а також їхній вплив на рівень парникових газів, що сприяють глобальному потеплінню.

У межах експерименту Могенсен щосуботи вирушає до модуля обсерваторії Cupola Міжнародної космічної станції (МКС), щоб спробувати зазнімкувати грози далеко внизу на Землі. МКС обертається навколо планети на висоті близько 400 км, тобто вона станція здійснює приблизно 16 обертів навколо планети за добу.

Зображення блискавок у верхніх шарах атмосфери та явищ електричного розряду
Зображення блискавок у верхніх шарах атмосфери та явищ електричного розряду. Ілюстрація: Wikipedia

Минулого тижня Могенсен помітив грозу, що назрівала над Землею. Астронавт зробив кілька кадрів, на яких проявився червоний спрайт над грозовою хмарою.

«Червоні спрайти є частиною рідкісних явищ, відомих як верхньоатмосферні блискавки, що можуть з’являтися високо над грозовими хмарами. Вони утворюються на висоті від 40 до 80 км після удару блискавки. Камера Девіса особлива тим, що знімкує не як звичайний фотоапарат, а як сітківка нашого ока, чутлива до змін світла, що дозволяє їй робити до 100 тис. знімків на секунду», — пояснює Могенсен у соціальній мережі X (Twitter).

Спалахи блискавки зазвичай падають із хмар на землю. Однак червоний спрайт рухається в іншому напрямку, вириваючись у верхні шари атмосфери, тому їх іноді називають зворотніми блискавками. Оскільки спрайти утворюються над грозовими хмарами, їх дуже важко вивчати з поверхні. Здебільшого їх можна побачити лише з космосу.

Раніше ми повідомляли про те, як астронавти МКС помітили загадкове світіння в атмосфері Землі.