Зоря, що обертається навколо чорної діри за найкоротший час

Астрономи відкрили зорю, що має швидкість 8000 км/с. Вона обертається навколо надмасивної чорної діри Стрілець А*. Один оберт навколо неї нововідкрите світило здійснює усього за 4 роки.

Зоря, що обертається навколо чорної діри
Зорі, що обертаються навколо чорної діри. Джерело: Еn.as.com

Найшвидша зоря Чумацького Шляху?

Вчені з університетів Кельна та Масарика у Брно повідомили про відкриття найшвидшої зорі у нашій галактиці. Вона розташована у центрі Чумацького Шляху й обертається навколо надмасивної чорної діри Стрілець А*.

Швидкість S4716 складає 8000 км/с. Це приблизно 2,7 % швидкості світла. Вона є частиною компактного скупчення S, що складається з гарячих молодих гігантів, які обертаються навколо чорної діри, маса якої у 4 млн разів перевищує сонячну. Раніше цей об’єкт ховався від дослідження науковців через те, що його загороджувала одна з найяскравіших зір кластера — S2.

Зоря, що обертається навколо Стрілець А*
Нововідкрита зоря. Джерело: phys.org

Насправді S4716 не є найшвидшою з відомих зір у плані абсолютної швидкості. S62 з того ж скупчення розганяється до 6 % швидкості світла. Однак за коротким періодом її обертання навколо центру Галактики вона не має собі рівних.

За скільки S4716 обертається навколо чорної діри?

У перицентрі найближче до Стрілець А* S4716 підходить на відстань усього у 100 а.о., тобто приблизно на 15 млрд км. Але і віддаляється зоря від нього не дуже далеко. Через це її оберт навколо гігантської чорної діри займає усього 4 роки.

Для того, аби побачити цю надзвичайну зорю, вчені спостерігали за центром Галактики за допомогою п’яти потужних телескопів, чотири з яких працювали як один. Існування S4716 вразило астрономів перш за все тим, що при такій малій відстані від чорної діри її орбіта є стабільною.

На думку вчених, зоря просто не могла народитися на своїй теперішній орбіті. Скоріше за все, вона утворилася у скупченні S далі від Стрільця А*, але гравітаційна взаємодія з іншими його членами виштовхнула її ближче до чорної діри.