Зонд Solar Orbiter пролетів через хвіст комети Леонарда

У грудні 2021 року європейський зонд Solar Orbiter здійснив проліт через хвіст комети Леонарда (C/2021 A1 Leonard). Ця зустріч дозволила зібрати унікальні дані про його хімічний склад і взаємодію із сонячним вітром та магнітним полем нашого світила.

Космічні апарати, що взяли участь у вивченні комети Леонарда. Джерело: G. Jones & S. Grant (UCL)

Візит комети Леонарда став однією з найяскравіших астрономічних подій кінця 2021 року. Наземні спостерігачі зробили низку ефектних знімків хвостатої гості, які продемонстрували, як у міру наближення до Сонця збільшувалася її яскравість і змінювалася форма хвоста. У вивченні комети також взяли участь і космічні апарати, одним з яких був зонд Solar Orbiter. За щасливим збігом обставин, у момент візиту хвостатої гості він перебував неподалік Землі, лише недавно завершивши її проліт.

У середині грудня Solar Orbiter перетнув хвіст комети Леонарда. На той момент вона знаходилася на відстані 45 млн км від Землі, поряд із Венерою. Але її хвіст простягся через усю внутрішню частину Сонячної системи, що дозволило європейському зонду пройти крізь нього.

Зроблені зондом Solar Orbiter знімки комети Леонарда. Джерело: ESA/Solar Orbiter/Metis Team

Вчені скористалися цією рідкісною нагодою, щоб зібрати більше інформації про комету. Встановлені на борту зонда аналізатор SWA та сенсор HIS зафіксували присутність у її хвості іонів кисню, вуглецю, молекулярного азоту, а також молекул чадного газу та, можливо, води. Крім того, Solar Orbiter зробив низку знімків комети у видимому та ультрафіолетовому діапазонах.

Це вже вдруге, коли Solar Orbiter перетнув кометний хвіст. Попередній подібний випадок стався 2020 року. Тоді зонд пройшов через хвіст комети C/2019 Y4 ATLAS.

Зібрані Solar Orbiter дані про склад хвоста комети Леонарда. Джерело: ESA/Solar Orbiter/SWA team

Solar Orbiter призначений для вивчення внутрішньої частини геліосфери та сонячного вітру, що зароджується, а також спостереження полярних областей нашого світила, які не видно з Землі. У березні цього року він уперше наблизиться до Сонця на відстань 50 млн км, що можна порівняти з орбітою Меркурія. Це дозволить зібрати унікальні дані та отримати безпрецедентні зображення раніше недосліджених регіонів зорі.