Знак питання в космосі: розгадана таємниця об’єкта дивної форми

Нещодавно космічний телескоп James Webb зареєстрував яскравий феномен — молоду зіркову пару в стані активного формування Herbig-Haro 46/47, . Ця неймовірна система привернула увагу вчених величиною та різноманітністю деталей, включно з загадковою структурою, схожою на знак питання.

Herbig-Haro 46/47
Збільшене зображення «знака питання» в комплексі Herbig-Haro 46/47. Джерело: NASA, ESA, CSA

Форма цього об’єкту стала вірусною в мережі Інтернет. Вона з’явилася на сторінках National Geographic, Reddit, і навіть була піддана перевірці фактів на сайті Snopes. Це зайвий раз демонструє, як віддалений космос може народжувати безліч питань на Землі.

Але що насправді приховане за цим космічним знаком питання? Яка природа цього об’єкта на композитному зображенні Herbig-Haro 46/47, отриманому за допомогою камери NIRCam телескопа James Webb? Фахівці Інституту космічних телескопів STScI у Балтиморі (штат Меріленд) розповіли про це детальніше.

Herbig-Haro 46/47
Комплекс Herbig-Haro 46/47 із знаком питання. Джерело: NASA, ESA, CSA

«Цей об’єкт у формі знаку питання, ймовірно, є парою далеких галактик на задньому плані, які взаємодіють між собою. Під час їх наближення та зіткнення можлива деформація кожної з них, включно з викидами видовжених струменів газу», — пояснює доктор Крістофер Брітт, науковець відділу освіти та зв’язків із громадськістю STScI.

З огляду на червонуватий колір об’єкта, галактики перебувають на великій відстані від нас, тому мають помітний червоний зсув. Взагалі процеси такого об’єднання дуже розповсюджені у Всесвіті. Наприклад, наш Чумацький Шлях зараз наближається до сусідньої зоряної системи — Туманності Андромеди — й через 4 млрд років зіллється з нею.

Фахівці з STScI Френк Саммерс і Роланд ван дер Марел спільно з Гуртіною Беслою з Колумбійського університету створили візуалізацію, що демонструє можливий сценарій об’єднання.

Очікується, що майже лобовее зіткнення призведе до об’єднання Чумацького Шляху з Туманністю Андромеди в нову величезну еліптичну галактику. Проте ця подія, найімовірніше, суттєво не вплине на нашу Землю, якщо припустити, що вона існуватиме через 4 млрд років.

Але повернімося до галактик, які взаємодіють і створюють цей незвичайний космічний знак питання. Завдяки неймовірній чутливості телескопа James Webb він часто реєструє навіть далекі зоряні системи, багато з яких досі не вдавалося помітити. Подекуди такі фонові об’єкти набувають чарівних, таємничих і несподівано знайомих, але нехарактерних для космосу форм.

Раніше ми повідомляли про те, як вчені розкрили секрет дивного феномену в атмосфері Марсу.

За матеріалами PetaPixel