James Webb зазнімкував галактику у формі рибальського гачка

Астрономи опублікували нові знімки, зроблені космічним телескопом James Webb (JWST). На одному з них можна побачити галактику незвичайного вигляду, що нагадує гігантський рибальський гачок.

Космічний тінейджер

Метою спостереження JWST було скупчення галактик Ель-Гордо. Ми бачимо його таким, яким воно було 6,2 млрд років тому, коли вік Всесвіту був удвічі меншим за нинішній. Тому дослідники образно порівнюють його з «космічним тінейджером».

Галактичне скупчення Ель-Гордо. Джерело: NASA, ESA, CSA. Science: Jose Diego (Instituto de Física de Cantabria), Brenda Frye (University of Arizona), Patrick Kamieneski (Arizona State University), Tim Carleton (Arizona State University), and Rogier Windhorst (Arizona State University). Image processing: Alyssa Pagan (STScI), Jake Summers (Arizona State University), Jordan D’Silva (University of Western Australia), Anton Koekemoer (STScI), Aaron Robotham (University of Western Australia), and Rogier Windhorst (Arizona State University).

Ель-Гордо привернуло увагу астрономів через те, що воно є гравітаційною лінзою. Маса скупчення настільки велика, що воно підсилює світло від більш далеких фонових галактик. Це дає вченим можливість спостерігати об’єкти, які в іншому разі були б занадто тьмяні, щоб їх міг побачити навіть JWST.

Галактика — рибальський гачок

Одну з таких лінзованних галактик можна побачити в правій частині основного зображення JWST. Вона виділяється на тлі сусідів завдяки своїй незвичній формі, яка нагадує рибальський гачок, а також характерному червоно-помаранчевому кольору.

Галактика — рибальський гачок. Джерело: NASA, ESA, CSA. Science: Jose Diego (Instituto de Física de Cantabria), Brenda Frye (University of Arizona), Patrick Kamieneski (Arizona State University), Tim Carleton (Arizona State University), and Rogier Windhorst (Arizona State University). Image processing: Alyssa Pagan (STScI), Jake Summers (Arizona State University), Jordan D’Silva (University of Western Australia), Anton Koekemoer (STScI), Aaron Robotham (University of Western Australia), and Rogier Windhorst (Arizona State University).

Насправді ця галактика має форму диска. Вона «перетворилася» на рибальський гачок завдяки гравітації Ель-Гордо, яка викривила напрямок випущеного нею світла. Щодо характерного кольору, то він зумовлений поєднанням почервоніння від пилу всередині самої галактики та космологічного червоного зміщення через надзвичайно велику відстань. Дослідники встановили, що випущеному галактикою світлу знадобилося 10,6 млрд років, щоб досягти Землі.

Також астрономи визначили, що діаметр галактики становив 26 тисяч світлових років (це майже в чотири рази менше діаметра Чумацького Шляху), а також вивчили історію її зореутворення. Виявилося, що в центрі галактики зореутворення вже йде на спад.

Рекордно далекий червоний гігант

На знімок JWST також потрапили й інші цікаві об’єкти. Наприклад, довга тонка лінія ліворуч від центру зображення. Це ще одна, спотворена гравітаційною лінзою, фонова галактика. Випущеному нею світлу знадобилося 11 млрд років, щоб досягти Землі.

Скупчення Ель-Гордо. На врізках показані галактики, чиї зображення були спотворені гравітаційною лінзою. Джерело: NASA, ESA, CSA. Science: Jose Diego (Instituto de Física de Cantabria), Brenda Frye (University of Arizona), Patrick Kamieneski (Arizona State University), Tim Carleton (Arizona State University), and Rogier Windhorst (Arizona State University). Image processing: Alyssa Pagan (STScI), Jake Summers (Arizona State University), Jordan D’Silva (University of Western Australia), Anton Koekemoer (STScI), Aaron Robotham (University of Western Australia), and Rogier Windhorst (Arizona State University).

В одній із сусідніх галактик, чиє зображення також було спотворено гравітаційною лінзою, дослідникам вдалося розгледіти червоний гігант. Його назвали Квілур, що в перекладі з мови кечуа, означає «зоря».

Раніше Хаббл знаходив інші лінзовані зорі (наприклад, Еарендель), але всі вони були блакитними надгігантами. Квілур — перший червоний гігант, знайдений на відстані понад 1 млрд світлових років від Землі. Такі зорі з великим червоним зсувом можна виявити тільки під час спостережень в інфрачервоному діапазоні. Астрономи очікують, що в майбутньому JWST знайде ще чимало подібних червоних гігантів.