Знайдено екзопланету на полярній орбіті

Астрономи виявили, що орбіта екзопланети TOI-640 b проходить над полюсами центральної зірки. Про це йдеться у статті, що буде опублікована в журналі Astronomy and Astrophysics.

Орбіти всіх планет Сонячної системи лежать приблизно в одній площині. Крім того, вони рухаються в одному напрямку, який співпадає з напрямком обертання Сонця навколо своєї осі. Астрономи пов’язують це з тим, що наша зоря та її супутники сформувалися з єдиного протопланетного диска.

Рання Сонячна система в уяві художника. Джерело: NASA

Довгий час вважалося, що у плані розташування орбіт інші зоряні системи мають загалом нагадувати нашу. Але останніми роками астрономи накопичили достатньо даних, які дозволяють стверджувати, що така картина спостерігається не завжди. Одним із найбільш наочних прикладів цього є екзопланета, що отримала позначення TOI-640 b. Вона була відкрита в 2021 році та є частиною подвійної системи, що складається з зірки спектрального класу F та червоного карлика. Відстань до неї оцінюється у 1115 світлових років. Екзопланета є гарячим газовим гігантом. Її маса сягає 0,57 юпитеріанської, а радіус — 1,72 радіуса Юпітера. Вона обертається довкола основного компонента системи, здійснюючи один оберт за п’ять днів. Через близькість до зірки її атмосфера розігріта до температури, що перевищує 1500°C.

Екзопланета на полярній орбіті (концепт). Джерело: NASA/GSFC

У ході спостережень астрономам вдалося визначити нахил орбіти TOI-640 b. Для цього був використаний ефект Росситера-Маклафліна, заснований на явищах червоного та синього зсуву спектральних ліній. З’ясувалося, що різниця між площинами орбіти екзопланети й екватора зірки становить 104°. Таким чином, об’єкт пролітає майже над полюсами свого світила.

На даний момент дослідники висунули кілька різних гіпотез, що пояснюють подібні аномалії дією припливних сил із боку інших тіл системи, орбітальними резонансами й іншими факторами. Так чи інакше, астрономи вважають, що тіл, подібних до TOI-640 b, занадто багато (особливо серед гарячих юпітерів), щоб і надалі ставитися до них як до рідкісних винятків, що виходять за межі стандартної моделі.