Знайдена зоря, що втратила оболонку

Дослідники вперше виявили зорю, що повністю втратила свою оболонку. Про це йдеться у статті, опублікованій у недавньому випуску журналу Nature Astronomy.

Будова сонцеподібної зорі. Джерело: wikipedia

Зорі складаються з ядер, усередині яких протікають термоядерні реакції, та зовнішніх оболонок. Теорії припускають, що світила можуть втрачати їх унаслідок різних чинників. Однак донедавна дослідники не знаходили таких об’єктів.

Все змінилося після нещодавньої серії спостережень, об’єктом яких стала подвійна система Гамма Голуба. Вона розташована на відстані 870 світлових років від Землі у напрямку до однойменного сузір’я. Раніше вважалося, що її основним компонентом є пульсуючий субгігант спектрального класу B. Втім, під час аналізу його спектра астрономи виявили, що він відповідає зоряному ядру, яке повністю втратило свою оболонку.

За оцінками дослідників, початкова маса Гамма Голуба у 12 разів перевищувала масу Сонця. Проте внаслідок якоїсь події вона втратила свою оболонку. Від зорі залишилося лише пульсуюче ядро, маса якого становить всього п’ять сонячних. Можливим винуватцем цього є компаньйон Гамма Голуба.

Як зазначають автори дослідження, їм пощастило. Такий об’єкт не може існувати у вигляді оголеного ядра надто довго. За деякими даними, цей проміжок складає всього 10 тисяч років, що є буквально миттю за астрономічними масштабами. Крім того, ймовірно Гамма Голуба вже вичерпала запаси свого термоядерного палива і найближчим часом завершить своє існування у спалаху наднової.