Зміна орбіти Юпітера створить на Землі комфортніші умови для життя

Відкриття безлічі екзопланет лише підтверджують один незаперечний факт: Земля — поки єдина планета, придатна до життя. Вона розташована досить близько до Сонця, що робить її вологим та теплим місцем зі сприятливими умовами для формування та підтримки життя. Але також існують вторинні переваги, які теж мають вагоме значення для створення комфортних умов на планеті: відсутність постійного бомбардування великими астероїдами та наявність досить стабільної орбіти. Цьому ми маємо завдячувати планеті Юпітер.

Як зробити Землю більш комфортною? Завдяки Юпітеру
Як зробити Землю більш комфортною? Завдяки Юпітеру. Фото: Unsplash

Гігантська планета допомогла очистити Сонячну систему від уламків астероїдів після її формування і, можливо, сприяла стабілізуванню орбіт внутрішніх планет, що також мало величезний вплив на зародження життя на Землі та виникнення комфортних умов на її поверхні. Але нове дослідження показує, що якби Юпітер мав іншу орбіту, життя могло б бути ще кращим та комфортнішим. До такого висновку дійшли автори нової статті, опублікованої у The Astronomical Journal.

Цей вплив оцінили Пем Вервурт та її колеги з Каліфорнійського університету в Ріверсайді. Моделюючи систему гравітаційно пов’язаних тіл, астрономи простежили за рухом Землі в умовах, якби орбіта Юпітера проходила ближче до неї та до Сонця. Розрахунки продемонстрували, що така ситуація не надто сприятлива для життя, оскільки призводить до збільшення ексцентриситету орбіти Землі. Орбіта нашої планети сьогодні забезпечує чергування пір року, але більш сильне відхилення здатне призводити до надто екстремальних перепадів температури.

Ексцентриситет різних орбіт
Ексцентриситет різних орбіт. Авторство: Wikipedia

З іншого боку, невелика зміна ексцентриситету орбіти самого Юпітера — без зміни її радіуса — могла б піти лише на користь. Насправді орбіта газового гіганта майже кругова, але якщо її трохи витягнути, то трохи витягнулася б і орбіта Землі. Вчені вважали, що більш «ексцентричний» Юпітер зробить Землю менш придатною для життя, але вони були здивовані, виявивши, що це насправді покращить ситуацію. Моделювання, проведене Пем Вервурт та її співавторами, показало, що такі зміни могли б зробити клімат багатьох регіонів нашої планети м’якшим та придатним для життя, ніж зараз. Із посиленням гравітаційного впливу Юпітера Земля мала б кращу інсоляцію над своєю поверхнею, що залишило би більшу частину суші в межах помірного клімату.

Звичайно, навряд чи коли-небудь ці висновки змусять людство зайнятися орбітальною перебудовою Сонячної системи. Але вони дозволять точніше оцінювати потенційну життєздатність планет біля інших далеких світил.

Раніше ми повідомляли про найбільш смертельно небезпечні екзопланети для людини.