Землетрус у Туреччині утворив 300-кілометровий розлом у земній корі

Найпотужніший за останнє десятиліття землетрус у Туреччині та Сирії, який стався 6 лютого, забрав життя майже 20 тисяч людей. Дослідники з Британського центру спостереження та моделювання землетрусів, вулканів і тектоніки (COMET) виявили два величезні розломи у земній корі після катастрофічної події. Їх було виявлено шляхом порівняння знімків із космосу в районі узбережжя Середземного моря, зроблених європейським супутником спостереження за Землею Sentinel-1 до та після руйнівних землетрусів.

Руйнівні наслідки землетрусу в Туреччині
Руйнівні наслідки землетрусу в Туреччині: горизонтальний зсув поверхні на 5 м викривив рейки залізної дороги

Довший із двох розривів має довжину 300 км та простягається у північно-східному напрямку від краю Середземного моря. Тріщина утворилася внаслідок першого з двох потужних поштовхів магнітудою 7,8 бала, який стався 6 лютого о 4:17 за місцевим часом. Друга тріщина завдовжки 125 км відкрилася під час другого поштовху магнітудою 7,5 бала приблизно через дев’ять годин, повідомляє COMET.

Дві тріщини в земній корі шириною до 5 метрів та довжиною у 300 та 125 км
Дві тріщини в земній корі шириною до 5 м та довжиною у 300 та 125 км відкрилися в результаті руйнівного землетрусу, який стався у Туреччині в понеділок, 6 лютого. Супутникове зображення: Copernicus/NERC/COMET

Такі розриви в земній корі зазвичай виникають після дуже потужних землетрусів, пояснив професор Тім Райт, який очолює команду COMET. Ці дві тріщини, надзвичайно довгі, що свідчить про величезну кількість енергії, яку вивільнили землетруси. Рух тектонічних плит, котрий спричинив землетруси, був таким, що тріщини було чітко видно на поверхні: вони проходили через міста, а в деяких випадках безпосередньо через будівлі.

<

«Чим сильніший землетрус, тим більший і довший утворюється розлом. Місцями були помітні горизонтальні зміщення до 5 м. Цей розлом є одним із найдовших за всю історію спостережень на континентах. Також дуже незвично мати два таких сильних землетруси з інтервалом у кілька годин», — пояснив Райт.

Вчені поділилися світлинами поверхневих тріщин у Twitter, підтверджуючи те, що спостерігали супутники з космосу.

Сейсмічно небезпечна зона у Туреччині

Територія на північ від Кіпру, де сталася катастрофа, схильна до сильних землетрусів, оскільки тут сходяться три тектонічні плити — Анатолійська, Аравійська та Африканська. Однак, за словами експертів, землетруси у понеділок вирізнялися своїми надзвичайно руйнівними наслідками.

За даними NASA, епіцентр був уздовж лінії розлому на глибині 18 км під поверхнею. Така невелика глибина означала, що поштовхи поширювалися з шаленою силою на сотні кілометрів від епіцентру.

«Це були дуже великі та потужні землетруси. Це спричинило надзвичайно сильні поштовхи на дуже великій території, які вразили багато міст і селищ. Довжина розриву та магнітуда землетрусу силою у 7,8 бала були схожі на події 1906 року, що зруйнували Сан-Франциско», — заявив Ерік Філдінг, геофізик з Лабораторії реактивного руху NASA.

У турецьких містах Тюркоглу, Кахраманмараш і Нурдагі зруйновано безліч будівель, що поховали своїх мешканців та залишили тисячі людей без даху над головою.

Раніше ми повідомляли про те, чи варто в Україні боятися землетрусів.