Загадкові «посмішки» всередині кратера на Марсі спантеличили вчених

Марс містить багато великих таємниць. Чи існувало на ньому колись мікробне життя? Чи є приховані рідкі «озера» під полярною шапкою? Але Червона планета також має загадки, які можна помітити на знімках з космосу, наприклад, незрозумілі утворення усередині кратерів у північній частині планети. Незвичайні форми помітив орбітальний апарат Mars Reconnaissance Orbiter NASA.

Відкладення на дні кратеру у формі посмішки
Відкладення на дні кратера у формі посмішки. Авторство зображення: NASA/JPL-Caltech/UArizona

За словами члена команди MRO Пола Гейсслера, знімки зацікавили та спантеличили вчених. Команда дослідників припускає, що схожі на посмішки утворення в марсіанських кратерах, можуть бути слідами, залишеними льодом, який повільно танув упродовж мільйонів років.

Крижані тераси

Відкладення були знайдені лише всередині кратерів на північних рівнинах Arabia Terra, великого та сильно ерозованого регіону з кратерами на північ від екватора. Цікаво те, що загадкові відкладення на дні з’являються лише на південних сторонах кратерів, діаметр яких перевищує 600 м. Менші кратери їх не мають.

Повний погляд на один із кратерів із дивними відкладеннями
Повний погляд на один із кратерів із дивними відкладеннями, які побачила камера HiRise MRO. Фото: NASA

Гайслер і його команда підозрюють, що ці загадкові візерунки спричинені матеріалом, багатим на лід, який із часом розтавав та перетворювався на газ, причому кожна тераса представляє окрему стадію цього процесу. Вчені вважають, що Марс колись був наповнений водою, яка згодом перетворилася на лід, що протягом мільярдів років просочувався на посушливу поверхню планети. Це узгоджується з теорією про те, що колись Марс мав великі запаси води, які згодом перетворилися на лід, а потім випарувались.

Зникнення марсіанського льоду призводить до того, що з часом утворюються різноманітні захопливі пейзажі, які здаються загадковими. Вважається, що інші кратери, такі як «Щасливе обличчя», знайдені у крижаному районі південного полюса Марса, утворилися шляхом сублімації льоду впродовж багатьох років.

Раніше ми повідомляли про те, як апарат MRO зазнімкував приголомшливе явище на Марсі.

За матеріалами Uahirise