Як життя могло б пристосуватися до марсіанських перхлоратів

Рідка вода на Марсі представлена переважно перхлоратами — перенасиченими розчинами солей. Зазвичай вони смертельно небезпечні для живих клітин. Але вчені змогли знайти спосіб, як життя може існувати навіть у таких умовах.

Чи може життя пристосуватися до перхлоратів
У пустелі Атакама є сухі перхлорати. І там теж немає життя. Джерело: Рhys.org

Перхлорати на Марсі

Життя на Марсі досі не знайшли. Одною з найімовірніших причин цього є його атмосфера та клімат у цілому. Атмосфера планети сильно розріджена, а сама вона дуже холодна. В таких умовах звичайна вода не може існувати у рідкому стані.

Але саме рідкої води й не вистачає на Марсі для існування життя. Для нього зазвичай потрібні вуглець, водень, азот, кисень, фосфор та сірка. Усе це є на Червоній планеті, та навіть її тонка атмосфера з вуглекислого газу може забезпечувати існування анаеробних організмів.

І рідка вода на Марсі насправді є. Але вона представлена перхлоратами — перенасиченими солями, розчини яких не замерзають за достатньо низьких температур. Проблема лише в тому, що перхлорати є і на Землі, але жоден організм у них вижити не може.

Як життя могло б вижити на Червоній планеті?

Група німецьких вчених вирішила дізнатися, чи можуть живі організми виробити захисний механізм, аби жити у перхлоратах. Відомо, що основним механізмом є внутрішньоклітинний стрес, викликаний проникненням цих молекул крізь мембрану.

Вчені використали дріжджі Debaryomyces hansenii, щоб зрозуміти, як відрізняється дія перхлоратів від впливу звичайних розчинів солі, які також дуже небезпечні для живих істот, але деякі з них змогли до такого середовища пристосуватися.

Дослідники з’ясували, що внутрішньоклітинна реакція на перхлорати дуже схожа на ту, що відбувається внаслідок дії соляних розчинів. Виявилося, що мікроскопічні гриби таки можуть виживати у перхлоратах. Але для цього їм додатково довелося «винайти» кілька додаткових пристосувань.

Ними стали глікозування білків та перебудова структури клітинної стінки. Останнє, вочевидь, теж пов’язане зі стабілізацією структури органічних полімерів. Вчені вважають, що і життя на Марсі має пристосовуватися до навколишнього середовища подібним чином.