Як рідкісні кристали утворилися на Марсі

Вчені зрозуміли, як у кратері Гейла на Марсі утворилися рідкісні кристали тридиміту. Цей мінерал був викинутий під час виверження лави з резервуара, що тоді був під озером, яке розташовувалося у цій місцевості.

Рідкісні кристали тридиміту
Тридиміт

Рідкісні кристали тридиміту

Серед зразків, які марсохід Curiosity зібрав поблизу гори Шарпа у кратері Гейла, є кристали, які достатньо рідко зустрічаються на Землі. Це тридиміт — форма кварцу, яка інколи утворюється за високих температур.

На Землі тридиміт звичайно зустрічається у місцевостях, утворених тривалою вулканічною активністю, коли одні мінерали перетворюються на інші. Однак кратер Гейла до таких не належить. Тож звідки у ньому взявся тридиміт, залишалося незрозумілим.

Щоб розгадати цю загадку, вчені дослідили як зразки, зібрані ровером, так і ділянки на землі, де зустрічається тридиміт. Завдяки цьому вони чітко встановили умови, за яких він утворюється. Для того, щоб отримати цей кристал, треба нагріти кварц до 870°C. Але вже за 1470°C він перетворюється на кристобаліт.

Вулканічна історія кратера Гейла

Вчені встановили, що кристобаліт разом із тридимітом присутні у кратері Гейла, також вони знайшли польовий шпат та опал. Усі ці мінерали свідчать про наявність вулканічних процесів. Зрештою, дослідники змогли скласти картину того, як усе відбувалося.

Від 3 до 3,7 млрд років тому під кратером Гейла був резервуар із магмою. Сам він у цей час являв собою озеро. Вулканічна діяльність під ним тривала досить довго. У цих умовах під поверхнею відбувався процес, відомий як фракційна кристалізація. Вона призвела до того, що в різних точках лавової кишені кремній перетворився на різні кристали.

Далі був потужний вибух, який викинув у води озера велику кількість вулканічного попелу з кремнієвмісними матеріалами, у тому числі й тридимітом. А далі почалася робота хвиль озера та вітру, в результаті якої ці рідкісні кристали сконцентрувалися в одному шарі, де їх і знайшли.

Рідкісні кристали тридиміту та їхня історія багато говорять про вулканічне минуле Марса. Досі вважалося, що ці процеси були достатньо простими, але дослідження у кратері Гейла свідчать, що виверження могли відбуватися у кілька стадій.

За матеріалами www.sciencealert.com