Як програма Artemis допоможе вченим краще зрозуміти Місяць

Повернення людей на Місяць, яке має відбутися у рамках програми Artemis має активізувати наукові дослідження найближчого до нас небесного тіла. Вчені розраховують на можливість розгадати загадку Пізнього Важкого Бомбардування і знайти поклади водяної криги.

Вчені розраховують, що астронавти допоможуть їм вивчати Місяць
Присутність людей допоможе краще зрозуміти Місяць. Джерело: space.com

Повернення людей на Місяць

Програма Artemis, яка має розпочатися безпілотним запуском ракети SLS 29 серпня має за кінцеву мету повернення людей на Місяць після більш ніж 50-річної відсутності. Орбіти найближчого до нас небесного тіла люди мають досягнути вже у 2024 році. А у 2025-26 відбудеться посадка біля південного полюса на одному з майданчиків, визначених нещодавно.

Вчені вважають, що повернення людей на Місяць сильно активізує його дослідження. У рамках програми Artemis передбачений запуск великого числа автоматичних місій (CLPS), який має відбутися протягом 2022-2025 років.

Однак жоден робот не може зрівнятися із людиною у сфері польових досліджень. Астронавт у скафандрі має можливість дуже оперативно помічати нові цікаві деталі і одразу ж перевіряти, що вони собою являють.

Місячна геологія

Найголовнішою галуззю, яку планується оживити завдяки присутності на Місяці людей є вивчення Місячних порід. Особливо вчених цікавить район Моря Дощів. Цей великий басейн у північній півкулі Місяця явно має ударне походження.

Вулканічний купол Груйтуйзен
Вулканічний купол Груйтуйзен на Місяці. Джерело: NASA/GSFC/Arizona State University

Вважається, що він та інші подібні деталі рельєфу утворився між 4,2 та 3,9 млрд років тому під час так званого Пізнього Важкого Бомбардування. Тоді внутрішні планети зазнали численних ударів комет та астероїдів. Щоправда, сучасні дослідження ставлять це твердження під сумнів. Тож, вчені хочуть його перевірити на місці.

Один із найцікавіших автоматичних зондів, який прилетить на Місяць у рамках CLPS також вивчатиме гірські породи. Мова іде про місію Lunar-VISE, яка здійснить посадку на вулканічний купол Груйтуйзен між Морем Дощів та Океаном Бур та дослідить, наскільки кислими породами його складено.

Крига на Місяці

Вчені також розраховують, що програма Artemis нарешті дозволить оцінити, скільки ж води є на Місяці. З цією метою на його поверхню вже до кінця 2023 року потраплять спектрографи, які визначать її присутність у ґрунті. Причому спочатку будуть досліджені низькі широти, а вже потім — приполярні.

У наявності криги на полюсах Місяця вчені не сумніваються. Але результати досліджень, здійснених у 21 столітті свідчать, що вода у вигляді молекул може бути присутня і там, де поверхня сильно нагрівається під впливом сонячних променів. Цілком можливо, що вода на Місяці насправді є усюди.

За матеріалами: www.space.com