Як канадський астронавт досліджував кратер на Землі

Канадський астронавт Джеремі Гансен вперше здійснить політ у космос під час місячної місії Artemis II. Однак виявляється, що він уже брав участь у дослідженні рідкісного кратера на Землі. Йдеться про озеро Гоу у віддаленому районі Канади, яке утворилося внаслідок зіткнення з космічним тілом.

Джеремі Хансен під час експедиції
Джеремі Хансен під час експедиції. Джерело: Gordon Osinski/Western University

Джеремі Гансен та озеро Гоу

Виявляється, що канадський астронавт Джеремі Гансен, якого відібрали для польоту навколо Місяця у межах експедиції Artemis II, вже колись досліджував кратер. Щоправда, робив він це на Землі, оскільки досі жодного разу в космосі не бував. Про цю сторінку його біографії розповів Гордон Осінські, професор Західного Університету Канади й один із провідних фахівців із кратерів.

У 2011 році він вирішив дослідити озеро Гоу, про яке було відомо, що воно має метеоритне походження. Проблема була лише в тому, що воно розташовувалося у важкодоступному районі штату Саскачеван у Канаді й до того часу досліджувалося геологами лише раз, у 1970-х роках. Тоді його вивчення було вкрай поверхневим.

Джеремі Хансен
Джеремі Гансен. Джерело:  U.S. Geological Survey

Тож Осінські взяв гідролітак і разом із кількома помічниками вирушив у подорож. Одним із них і був Джеремі Гансен, який тоді служив у канадських ВПС та вважався лише кандидатом в астронавти.

Варто зазначити, що NASA у відборі астронавтів для місячних місій приділяє велику увагу наявності земного досвіду пригод у різних екстремальних місцях. Вважається, що він може стати в пригоді під час дослідження супутника нашої планети. Наприклад, колега Гансена у місії Artemis II Крістіна Кох багато досліджувала льодовики в Антарктиді та Гренландії.

Коли утворився кратер

Через те, що Гансен під час експедиції 2011 року був лише кандидатом в астронавти, він жодних заяв з цього приводу не робив. Але експедиція була справді цікавою. Про це можна дізнатися зі статті, опублікованої кілька днів тому.

Кратер озера Гоу утворився близько 200 млн років тому. Зараз це озеро являє собою водойму неправильної форми, в центрі якої височіє острів. 2011 року команда геологів дісталася туди всього за кілька років після того, як у цих місцях вирували сильні пожежі.

Кратерне озеро Гоу
Кратерне озеро Гоу. Джерело: U.S. Geological Survey

Там вони знайшли шари розплавлених порід, які характерні для тих місць, де відбувалися удари метеоритів. При цьому товщина цих утворень сягає кількох метрів.

Рідкісний тип кратера

Проте найцікавішим відкриттям, зробленим експедицією, в якій брав участь канадський астронавт, стало те, що кратер озера Гоу належить до іншого типу, ніж вважалося досі. Протягом 50 років вчені були впевнені, що це так званий складний кратер, який утворився з повним руйнуванням центральної гірки та виходом магми на її місці.

Але дослідники виявили, що насправді центральна гірка складається з розплавлених порід, які були на цьому місці в момент удару. А значить, озеро Гоу являє собою так званий кратер перехідного типу. Їх чимало існує на поверхні Місяця, але на Землі досі було відоме тільки одне подібне утворення — кратер Гоат Педдок в Австралії.

Найважливіше те, що кратер Гоу дуже схожий на місячні кратери, зокрема й на ті, що є поблизу південного полюса, де саме мають висаджуватися експедиції програми Artemis. Отже, робота у ньому допоможе краще зрозуміти, що і де треба буде шукати у них.