Як «четверні» зоряні системи перетворюються на наднові

Подвійні бінарні системи, що складаються з двох пар зір, які обертаються одна навколо одної, можуть швидко еволюціонувати у наднові. Такого висновку вчені дійшли, аналізуючи рух компонентів у системі HD 74438.

Як виглядають «четверні» зоряні системи
Вигляд «четверних» зоряних систем. Джерело: Аasnova.org

Спостереження за системою HD 74438

Систему HD 74438 відкрили у 2017-му, і вона одразу привернула увагу спостерігачів. Зробили це за допомогою телескопу Gaia. Надалі за нею спостерігали спектрографи, розташовані у Новій Зеландії та Південній Африці.

Ця система є «четверною». Вона складається з пари зір, які обертаються навколо одна одної та одночасно навколо іншої тісної двійки. Наступні дослідження показали, що серед усіх подібних систем, які колись бачили люди, HD 74438 є наймолодшою. Вона народилася тільки 43 млн років тому як частина розсіяного скупчення IC 2391.

Крім того, ця система є найтіснішою серед усіх подібних. Зовнішня пара обертається навколо внутрішньої усього за 6 земних років. У новому дослідженні, опублікованому в Nature Astronomy, повідомляється, що така система може породити повторну наднову, на кшталт тих, які утворюються внаслідок злиття білих карликів.

«Четверні» зоряні системи породжують наднові через складну взаємодію

Симуляція руху HD 74438 показує, що зовнішня пара зір у ній гравітаційно впливає на внутрішню. Через це орбіта другої двійки стає більш еліптичною, витягнутою. Це може викликати неодноразові зіткнення й обмін масами між світилами. І ці події можуть призвести до термоядерного вибуху, відомого як спалах наднової типу Іа.

Зазвичай наднові цього типу спалахують у тісних парах, де хоча б одна із зір є білим карликом. Особливо яскравими є події зіткнення двох мертвих світил, маса яких наближається до межі Чандрасекара. У цьому випадку спалах після їхнього злиття породжує нейтронну зорю.