TESS знайшов майже 100 «четверних» систем

У каталог космічного телескопа TESS зараз занесено 97 систем, кожна з яких складається з чотирьох зір. Також цим телескопом відкрито систему, у якій є шість об’єктів, і планету, що обертається навколо тісної пари світил.

«Четверні» системи, відкриті TESS
«Четверні» системи, відкриті TESS. Джерело: NASA/JPL

Відкриття «четверних» систем

Вчені, які працюють із космічним телескопом Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), нещодавно опублікували статтю, присвячену вже відкритим ним «четверним» зоряним системам. Це системи, які складаються з чотирьох зірок, що гравітаційно взаємодіють між собою. Таких на сьогоднішні виявлено 97.

Подвійні зорі відомі всім. Також у космосі чимало систем, у яких гравітаційно пов’язаними є три об’єкти: вони дуже цікавлять астрономів у зв’язку з задачею трьох тіл, що не має загальних розв’язків. Але кількість компонентів у системі насправді необмежена. Просто досі ніхто системно не вивчав «четверні» зоряні сім’ї.

Нове дослідження показує, що більшість таких систем складаються з двох пар затемнювано-змінних зірок. Тобто є одна пара, яка обертається навколо спільного центру мас, і друга, яка кружляє навколо неї, й у ній відбувається те саме. Щоправда, дослідники підозрюють, що ця ситуація може бути артефактом досліджень, оскільки усі 97 систем було відкрито при вивченні кривих зміни їхньої світності. Можливо, ті «четверні» системи, у яких компоненти не затьмарюють один одного, ми просто не бачимо.

Що ще відкрив телескоп TESS

Телескоп TESS зовсім не призначений для пошуку кратних зоряних систем. Основна мета його роботи — пошук екзопланет, кандидатів у які він знайшов понад 5000. Із цього числа 197 уже підтверджені. Однак інструмент прискіпливо оглядає все небо та збирає дані про блиск мільйонів зірок. Не дивно, що в його базі даних зберігається величезна кількість цікавих спостережень.

Тому для того, аби зробити відкриття, вченим не обов’язково самим щось спостерігати. Достатньо просто як слід обробити вже наявні дані. Так сталось і цього разу. Крім сотні «четверних» систем, була знайдена одна, в якій виявилось аж шість світил. Також астрономам стало відомо про планету, що обертається навколо тісної зоряної пари. Обробка даних TESS триватиме ще багато років і дозволить зробити ще чимало несподіваних відкриттів.

За матеріалами www.universetoday.com