Як балдж галактик впливає на їхню орієнтацію у просторі

Розмір центрального потовщення спіральних галактик, яке називається балджем, впливає на те, як вони орієнтовані у просторі. Він змінюється під час того, як зоряні системи зливаються у процесі своєї еволюції.

Балдж галактики
Балдж галактики. Джерело: Вікіпедія

Орієнтація галактик у просторі

У масштабах Всесвіту галактики зібрані у надскупчення, які простягаються на мільярди світлових років. Прикладом може бути Ланіакея, до складу якої входить і Чумацький Шлях. За своєю формою ці скупчення нагадують нитки. Австралійські вчені вирішили перевірити, як зоряні системи орієнтовані відносно напрямку цих структур.

Дослідники використали спектроскоп SAMI, встановлений на Англо-Австралійському телескопі діаметром 3,9 метра. Спостереження велися з 2012 по 2020 рік. За цей час вчені дослідили 3068 галактик і виявили цікаву закономірність.

Ті зоряні системи, які мали великі балджі, тобто потовщення у своїй центральній частині, переважно обертаються перпендикулярно до «космічних ниток» скупчень. А ті, які ближче за формою до плоского диска, демонструють тенденцію орієнтуватися паралельно до них.

Це впливає на те, як галактики обертаються, наскільки інтенсивними у них є процеси зореутворення і в яких регіонах вони переважно ідуть.

Як балдж галактики пов’язаний з її орієнтацією

Вчені змоделювали рух речовини всередині «нитки» надскупчення і дійшли висновку, що така ситуація цілком закономірна. Газ, який живить утворення зоряних систем, рухається саме вздовж цього утворення. І разом із ним рухаються і самі галактики після народження. У цей час приток газу переважно живить зовнішні частини диска.

Щоправда, роблять галактики це з різною швидкістю й інколи в різних напрямках, тому рано чи пізно цей процес закінчується їхнім зіткненням та злиттям. Водночас новоутворена зоряна система втрачає стабільність і починає хитатися. При цьому значно збільшується її балдж.

Галактика розвертається перпендикулярно до «нитки» та більша частина газу починає падати саме на балдж, що, зрештою, стабілізує її у цьому положенні. Отже, встановили, що процеси росту та злиття зоряних систем тісно пов’язані з їхньою структурою та положенням у надскупченнях.

Приєднуйтесь: https://t. me/ustmagazine