Вихрові хвилі на Сонці спантеличили вчених-фізиків

На Сонці виявили новий тип високочастотних акустичних хвиль. Вони з’являються на поверхні Сонця у вигляді закручених вихорів, що рухаються проти обертання нашого світила. Проблема в тому, що ці високочастотні ретроградні хвилі рухаються втричі швидше, ніж передбачає теорія. Фізики, які вивчають нашу зорю, поки що не можуть визначити, чому так відбувається. Відкриття припускає, що вченим слід описати нову сонячну фізику. Також воно дає інше уявлення про внутрішні властивості та активність Сонця.

Сонце
Виявлені таємничі вихрові хвилі на Сонці натякають на нову фізику. Фото: Unsplash

Хоча ми не можемо зазирнути всередину Сонця, зорі примітні тим, що їхні внутрішні процеси часто можна зрозуміти на основі поверхневої активності. Багато що нам можуть розповісти акустичні хвилі — вони генеруються близько до поверхні. Потім частково або повністю відбиваються всередину, де резонують, створюючи акустичні коливання. Вчені вивчають ці коливання, щоб дізнатися про надра Сонця.

24 роки спостережень

Група вчених на чолі з фізиком Крісом Генсоном із Нью-Йоркського університету в Абу-Дабі вивчили та проаналізували такі дані за 24 роки спостережень наземної групи Global Oscillation Network Group та 10 років спостережень космічної Helioseismic. Дослідники виявили послідовний сигнал, який вказав на наявність раніше невидимих ​​хвиль. Вони сформували візерунок на поверхні Сонця з антисиметрією між північним і південним полюсами, що рухаються проти обертання зорі.

Ілюстрація показує малюнок вихору на поверхні Сонця. Зображення: Нью-Йоркський університет Абу-Дабі

Однак той факт, що ці хвилі рухаються втричі швидше, ніж очікувалося, є загадкою для вчених. Команда досліджувала низку можливостей того, як це відбувалося. По-перше, сила Коріоліса — те, як екватор сферичного об’єкта, що обертається, рухається швидше, ніж його полюси, — збуджує вихрові хвилі, які, як ми знаємо, можуть виникати на Землі.

Спроба пояснити феномен

Є три механізми, які можуть впливати на хвилі та змінювати їх: магнетизм, гравітація чи конвекція. Однак жоден із них не може пояснити дані спостережень. Дослідники говорять, що це свідчить про те, що в наявних моделях Сонця відсутня інформація, яка могла б пояснити таємницю.

Розв’язання загадки вихрових хвиль на Сонці допоможе краще зрозуміти процеси, що відбуваються на Землі. Вчені виявили в океані високочастотні хвилі, що розповсюджуються вчетверо швидше, ніж передбачає теорія. Їх також дуже важко пояснити.

«Саме існування високочастотних вихрових хвиль та їхнє походження є справжньою загадкою. Це може свідчити про нову сонячну фізику», — каже Шраван Ханасоге з Нью-Йоркського університету в Абу-Дабі.

Дослідження опубліковане у журналі Nature Astronomy.

Рекомендуємо вам пройти тест та перевірити, що ви знаєте про Сонце?

Також ми давали відповідь на питання про те, коли Сонце вибухне.