Врятувати Hubble: Джаред Айзекман закликав відправити ремонтну місію до телескопа

Минулого тижня NASA оголосила про перехід телескопа Hubble у безпечний режим. Це сталося через проблеми з одним із гіроскопів апарата. Мільярдер Джаред Айзекман відреагував на цю новину, закликавши NASA схвалити приватну експедицію до телескопа.

Проблеми телескопа Hubble

Телескоп Hubble перебуває в космосі з 1990 року. За цей час NASA відправила до нього низку місій обслуговування, які замінювали несправні компоненти та встановлювали досконаліші наукові інструменти. Остання така експедиція відбулася 2009 року.

Космічний телескоп Hubble. Джерело: NASA

Попри те, що результати фінальної місії обслуговування набагато перевершили всі очікування, відтоді минуло майже 15 років. У Hubble уже відмовило три гіроскопи з шести. Крім того, орбіта телескопа поступово знижується, на що помітно впливає збільшення сонячної активності.

Приватники поспішають на допомогу

Після «відставки» шатлів у розпорядженні NASA не залишилося коштів, що дають змогу здійснити ремонт і підняття орбіти Hubble. Але це не означає, що телескоп приречений. За останні кілька років низка представників космічної індустрії виступила з пропозицією допомоги телескопу. Одним із них став мільярдер Джаред Айзекман. Він фінансує приватну дослідницьку програму Polaris, у межах якої передбачається здійснити щонайменше три пілотовані польоти в космос. Перший із них запланований на весну 2024 року. Під час нього планується здійснити перший приватний вихід у відкритий космос і побити рекорд висоти польоту, встановлений місією Gemini 11.

Концепт місії Polaris Dawn. Джерело: Polaris

Ще 2022 року Айзекман запропонував скерувати другу місію Polaris до Hubble з метою підняти його орбіту. Після публікації новин про технічні проблеми телескопа він знову озвучив свою пропозицію. Айзекман зазначив, що така місія подарує Hubble десятиліття життя і забезпечить можливість у майбутньому зняти телескоп з орбіти за допомогою Starship і доправити на Землю з метою розміщення в музеї. Також він торкнувся можливості ремонту телескопа.

Водночас далеко не всі експерти поділяють ентузіазм Айзекмана, вказуючи на те, що у Crew Dragon немає ні повітряного шлюзу, ні руки-маніпулятора. Крім того, хоч сама місія фінансується коштом мільярдера, NASA все одно доведеться витратити час і ресурси на її підготовку та супровід. Це може стати проблемою, оскільки через поточні бюджетні обмеження організація розглядає можливість скоротити витрати на Hubble.