Водяні кишені у кризі Європи можуть приховувати життя

Крига супутника Юпітера Європи може бути не суцільною. У ній мають існувати водяні кишені, а вже у них — життя, як це відбувається в антарктичних та гренландських льодовиках на Землі.

Водяні кишені під подвійними хребтами Європи
Водяні кишені під подвійними хребтами Європи. Джерело: Justice Blaine Wainwright

Всередині льодовиків бувають водяні кишені

Вчені звернули увагу на схожість подвійних хребтів Гренландії з аналогічними структурами на супутнику Юпітера Європі. В обох випадках ідеться про те, що раніше ці утворення були глибокими тріщинами, які закрилися й затягнулися. Однак останні дані свідчать, що в глибині під ними можуть зберігатися порожнини з рідкою водою.

З 2015 по 2017 рік вчені NASA досліджували утворення подвійних хребтів у Гренландії. Радарні зображення свідчать, що крига поблизу від подібних утворень ніколи не буває суцільною. У ній є водяні кишені. І, як показує дослідження, там може існувати життя хоча б на рівні одноклітинних організмів.

Свої висновки вчені виклали у статті, опублікованій у Nature Communications. У ній зазначається, що на Європі поки що вдалося спостерігати тільки розкриття та закриття тріщин, внаслідок чого утворилися подвійні хребти на кризі. А от проникнути радаром крізь кригу цього супутника поки що не вдалося. Але вчені впевнені, що й вона не може бути суцільною.

Чому вчені шукають життя у кризі Європи

Можливість існування водяних порожнин на Європі сильно інтригує вчених. Через наявність океану під кригою цей супутник вважається головним кандидатом на пошук позаземного життя у Сонячній системі. Також там можуть існувати підводні вулкани. Але товстий шар льоду ізолює океан Європи від таких необхідних життю сонячного світла та органічних речовин.

Останні активно падають на поверхню Європи з інших супутників. Також біля її поверхні багато кисню, який потрапляє з радіаційних поясів Юпітера. Вчені багато розмірковують над тим, як усі ці речовини можуть потрапити до живих істот. Нещодавно, наприклад, висунули ідею, що транспортом можуть виступати розсоли, які потрапляють до крижаної кори через особливі форми рельєфу — хаоси.

Нова ідея не відкидає цю концепцію, а доповнює її. Вивчення льодовиків на Землі показує, що вони значно складніші, ніж велетенська брила льоду. Всередині утворюються і зникають порожнини та рухається вода. Цілком можливо, що на Європі відбувається те саме, але у більших масштабах.