Вибух наднової підтвердив приголомшливий прогноз науковців

Команда астрономів нещодавно здійснила серію знімків наднової, які подарували науковому світу дивовижну послідовність зоряної смерті, після якої, ймовірно, народилася чорна діра. Наднова вибухнула на відстані «всього» в 21 млн світлових років від Землі. Свіжий аналіз цієї катастрофічної космічної події був опублікований у журналі Nature.

SN 2023ixf
Галактика Мессьє 101 (NGC 5457) з надновою SN 2023ixf, виділеною яскраво-синьою крапкою внизу. Зображення: keckobservatory.org

Наднові — це потужні космічні вибухи, які відбуваються під час смерті масивних зір. Ці події інколи залишають по собі планетарні туманності, нейтронні зорі або навіть чорні діри. Час виникнення наднових вкрай важко передбачити. Зазвичай астрономам лишається тільки спостерігати їхні наслідки у вигляді зоряних спалахів.

Спостережувана наднова отримала назву SN 2023ixf. Вона вибухнула в галактиці Мессьє 101, також відомій як Цівочне Колесо, коли червоний надгігант повністю вичерпав свій ресурс ядерного палива. Команда спостерігала за надновою за допомогою космічного телескопа Hubble та обсерваторії Кека на острові Мауна-Кеа. Раніше Hubble стежив за цим регіоном Всесвіту, тому команда мала історичні дані з цього регіону — до того, як зоря засяяла надновою.

SN 2023ixf
Зведене зображення показує розташування SN 2023ixf 21 мільйонів світлових років від Землі. Авторство: keckobservatory.org

Команда розрахувала кількість матеріалу, викинутого надновою, а також масу і густину зорі перед її вибухом. Але цифри не збігалися, що привело вчених до приголомшливого висновку.

«Розрахунки навколозоряного матеріалу, викинутого під час вибуху, а також щільності й маси цього матеріалу до і після вибуху наднової, створюють певну розбіжність. Тому дуже ймовірно, що відсутня маса опинилася в чорній дірі, яка утворилася після вибуху», — сказав співавтор дослідження Ідо Ірані, науковий співробітник Інституту Вейцмана.

У майбутньому, можливо, вдасться точно визначити, скільки матеріалу вивергнула SN 2023ixf і як він розподілився, оскільки команда все ще просіює дані про зоряний вибух. Але навіть початкова робота є чимось на кшталт космічної бомби.

Раніше ми повідомляли про те, як була виявлена найменша у Всесвіті надмасивна чорна діра.

За матеріалами keckobservatory.org