Енергія всього життя Сонця за 10 секунд: телескоп Gemini North зазнімкував найяскравішу наднову

Астрономи опублікували знімок наднової SN 2023ixf. Він був зроблений телескопом Gemini North, який нещодавно відновив спостереження після семимісячного ремонту.

Наднова SN 2023ixf (нижня ліва частина зображення), що спалахнула в галактиці М101. Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA

SN 2023ixf була виявлена 19 травня. Вона спалахнула в зовнішній частині одного з рукавів великої спіральної галактики М101 (її іноді також називають «Цівочне колесо»), яка розташована на відстані 21 млн світлових років від Землі. Це одна з найбільш знімкованих галактик у нічному небі, що зумовлено її орієнтацією до Землі, яка відкриває чудовий краєвид на її спіральну структуру та майже трильйон зір.

Оскільки SN 2023ixf стала найближчою до нашої планети та, як наслідок, найяскравішою надновою за останнє десятиліття, подія привернула велику увагу астрономів. На неї було націлено багато телескопів. Одним із них став 8,1-метровий Gemini North, розташований на вершині згаслого гавайського вулкана Мауна-Кеа. Наприкінці 2022 року розпочався ремонт основного дзеркала. Його відновлення завершилося якраз до травня 2023 року, що дало оновленому телескопу унікальну можливість зазнімкувати наднову.

Головне дзеркало телескопа Gemini North після завершення ремонту. Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/J. Pollard. Pollard

На опублікованому знімку її можна побачити в одному зі спіральних рукавів галактики як винятково яскраву блакитну зорю. Астрономи вже встановили, що попередником наднової був червоний надгігант, чия маса в 12 разів перевищувала сонячну. Зоря вичерпала запаси водню і в якийсь момент втратила можливість утримувати свої зовнішні шари в стабільному стані. Це призвело до її колапсу. Зовнішні шари надгіганта зруйнувалися зі швидкістю, що становила до 23% від швидкості світла. Попри те, що вся подія тривала лише десять секунд, під час неї було вивільнено стільки ж енергії, скільки Сонце виробляє за 10 млрд років свого життя.

Крім наднової, ми також можемо помилуватися на прекрасну структуру галактики М101. В її закручених спіральних рукавах розташовані великі регіони активного зореутворення, на які вказують рожеві епіцентри світіння. Галактику також населяють безліч молодих зір, що переплітаються з темними пиловими смугами, які допомагають підживлювати новонароджені світила.

Астрономи збираються продовжити спостереження наднової, щоб простежити за тим, як вона буде поступово згасати. Ці дані допоможуть їм краще зрозуміти еволюцію масивних зір і механізми їхньої загибелі.