Наднова перетворюється на чорну діру вперше на очах в астрономів

Cпостерігаючи за надновою SN 2022iji, науковці вперше зафіксували її несподіване перетворення наднової на чорну діру чи нейтронну зорю. За словами астрономів, це зафіксоване астрономічне явище може стати ключовим ланцюжком між смертю зір і утворенням чорних дір.

Залишок наднової
Залишок наднової. Зображення: NASA

Коли світило досягає кінця свого життя, в нього вичерпується паливо, необхідне для підтримки стабільного термоядерного синтезу. Коли палива не залишається, зоря скидає свій зовнішній матеріал, а її ядро згортається, утворюючи наднову. Далі, в залежності від маси світила, утворюється нейтронна зоря або чорна діра.

Протягом десятиліть астрономи сподівалися безпосередньо побачити процес, що перетворює зорі на чорні діри чи нейтронні зорі. Виявивши наднову, помічену минулого року, науковці, можливо, намагаються зібрати необхідні докази.

Дослідники стверджують, що, спостерігаючи за надновою SN 2022iji, вони можуть вперше здобути докази такого перетворення. Замість очікуваного поступового згасання наднова виявила періодичні зміни яскравості: зоря ставала яскравішою кожні 12,4 дня впродовж 200 днів, після чого її світіння ослабло.

Чорна діра
Чорна діра. Ілюстрація: Space Engine

Команда вважає цей випадок першим, коли астрономи зафіксували повторювані періодичні коливання протягом багатьох циклів у кривій блиску наднової. Вони припускають, що це може бути ключовим елементом між надновими й утворенням чорних дір чи нейтронних зір.

Висновки дослідників були опубліковані в журналі Nature. Науковці сподіваються, що майбутні спостереження наднових нададуть більше важливої інформації про цей можливий етап в еволюції Всесвіту, який ми називаємо своїм домом.

Раніше ми повідомляли про те, як чорні діри розлітаються у Всесвіті зі швидкістю 100 млн км/год.

За матеріалами BGR