Веста протистоїть Сонцю

Карликова планета Веста (4 Vesta) 22 серпня увійде у протистояння із Сонцем. Це означає, що Земля перебуватиме найближче до лінії, що сполучає центри цих двох тіл. Тобто умови для спостереження цього астероїда будуть найкращими.

Рух Вести по небу
Шлях Вести на небі впродовж серпня. Джерело: www.nakedeyeplanets.com

Веста у протистоянні

Після того, як 14 серпня відбулося протистояння Сатурна Сонцю, наступного довелося чекати недовго. 22 числа в опозиції нашому світилу перебуватиме Веста. Це найяскравіший об’єкт Головного поясу астероїдів. Цієї ночі його буде видно особливо добре.

Шукати Весту потрібно недалеко від Сатурна, який увечері перебуває у південно-східній частині неба. Впродовж усього серпня вона рухається крізь південну частину сузір’я Водолія. Однак варто пам’ятати, що це достатньо невеликий об’єкт, який 22 серпня перебуватиме від нас на відстані 1.2853 а. о., тобто 192,3 млн км. Через це його видима величина сягне приблизно +6,1ᵐ. Теоретично це в межах чутливості людського ока, але на практиці побачити Весту як крихітну цяточку зможуть лише люди з гострим зором і в умовах відсутності світлового забруднення. Решті ж краще озброїтися біноклями.

Чому під час протистояння планети видно краще за все

Протистоянням небесних тіл на небі називають будь-яку ситуацію, коли моменти їхньої кульмінації відрізняються рівно на 12 годин (180° оберту Землі). Також протистояння називають опозиціями.

Чому під час протистояння планети видно краще за все
Що відбувається під час протистояння

Але найчастіше згадують протистояння планет із Сонцем, оскільки в цей момент їх видно на небі краще, ніж будь-коли. Причин цього дві. По-перше, під час протистояння Земля перебуває найближче до небесного тіла. По-друге, у момент протистояння об’єкт максимально повернутий до нас своєю освітленою півкулею, і його блиск стає найбільшим.

Веста

Сама Веста — надзвичайно цікавий об’єкт для спостереження. Вона є четвертим відкритим об’єктом Головного поясу астероїдів і другою за розміром після карликової планети Церери (1 Ceres). Її середній діаметр складає 525 км.

Обертання Вести
Обертання Вести. Джерело: Вікіпедія

Попри те, що Веста є єдиним астероїдом, який іноді видно неозброєним оком, відомо про неї не так багато. Наприклад, досі продовжуються суперечки, чи вважати її карликовою планетою. Розмір цього тіла цілком дозволяє це зробити. Та й диференціація глибин на ній, як вважається, теж відбувалася. Але все ж вона має занадто відмінну від сферичної форму.

Основні знання про астероїд отримані з допомогою автоматичного зонда Dawn, який працював на його орбіті у 2011 — 2012 роках. Виявилося, що Весту вкривають велетенські кратери. Найбільший із них — Реясильвія — розташований на її південному полюсі. Він має діаметр приблизно 500 км, що ненабагато менше розмірів самого астероїда. Саме він відповідальний за неправильну форму цього небесного тіла.

Південний полюс Вести
Карта висот південного полюсу Вести. Джерело: Вікіпедія

Реясильвія — не лише один із найбільших відомих кратерів. Його центральний пік вважається другою за висотою горою Сонячної системи після вулкана Олімп на Марсі. Її висота становить 22 км, а діаметр основи — 180 км.