Вчені знайшли сліди першого на Землі дощу

Дослідники виявили у доархейських породах Західної Австралії кристали циркону. Вони є свідченням того, що приблизно 4,4 млрд років тому на Землі вже йшов дощ із прісної води.

Перший дощ на Землі
Перший дощ на Землі. Джерело: www.cosmographica.com

Свідчення з австралійських пагорбів

Команда китайських та австралійських дослідників нещодавно опублікувала роботу, в якій навела докази того, що низка дуже ранніх гірських порід утворилася на нашій планеті вже за наявності прісної води. Це можна вважати свідченням того, коли на Землю пролився перший із відомих дощів.

Дослідники працювали зі зразками, зібраними у формації Джек Гіллз на заході Австралії. Вони утворилися приблизно 4,4 млрд років тому, тобто на самому початку існування нашої планети. Це одна з небагатьох ділянок земної кори, яка відтоді ніколи не знала переплавлення чи хімічних метаморфоз.

Тож камені, які вчені видобули з глибин цих пагорбів, збереглися у тому вигляді, в якому вони утворилися в доархейські часи. Дослідники знайшли у них кристали мінералу циркону і проаналізували вміст ізотопів вуглецю. Вони виявилися надзвичайно легкими, це й навело науковців на думку, що утворилися вони під дією прісної води, яка вільно падала в атмосфері.

Перший дощ на Землі

Раніше вчені вже знаходили циркон в надзвичайно стародавніх земних породах. І він теж містив суміш ізотопів, яка вказувала на те, що в часи його утворення на Землі вже ішов дощ.

Тобто раніше вважалося, що перший дощ — ровесник першого життя. І те, й інше з’явилося одночасно — приблизно 3,48 млрд років тому. Тут же йдеться про те, що перший дощ міг пролитися на Землі на сотні мільйонів років раніше.

І це дуже цікавий результат. Адже більшість теорій вказує на те, що кора Землі у ранньоархейські часи перебувала під товщею океану. Щобільше, дослідження показували, що Земля до цього мала б бути все ще розжареною і жодної рідкої води на ній бути взагалі не могло.

Знахідка у формації Джек Гіллз важлива навіть не тим, що підтверджує, що тоді міг іти дощ, а тим, що свідчить на користь альтернативної теорії, згідно з якою кора Землі охолола буквально за кілька десятків мільйонів років.

За матеріалами www.sciencealert.com