Вчені змогли «скласти» Землю з планетезималій

Вчені поставили під сумнів теорію, що Земля утворилася з астероїдів, які були аналогічні за хімічним складом до сучасних хондритів. Замість цього вони побудували модель її утворення з різних планетезималій.

Вчені змоделювали утворення Землі
Утворення Землі з астероїдів та планетезималей. Джерело: ETH Zurich

Чому ізотопний склад Землі відрізняється від астероїдів

Міжнародна дослідницька група на чолі з вченими з університету Цюриха поставила під сумнів найпоширенішу зараз теорію про утворення Землі. Згідно з нею, наша планета утворилася з тіл, що були аналогічні за складом вуглистим хондритам. Однак дослідження ізотопного складу тіл Сонячної системи не підтверджують цього.

На Землі занадто мало найбільш летучих речовин, які зустрічаються у космосі, — водню та гелію. Їх значно менше, ніж у складі метеоритів та астероїдів, які вдалося вивчити. Зазвичай це пояснюють тим, що зіткнення, які відбулися після того, як наша планета утворилася, нагріли її. І ці елементи просто випарувалися у космос.

Однак вчених ця теорія не задовольнила. Бо якби все справді було так, то сильному випаровуванню піддалися б не лише водень та гелій, але й легкі ізотопи важчих елементів. Їх було б у земній корі значно менше. А цього не спостерігається.

Модель утворення Землі з планетезималей

Вчені дійшли висновку, що є інше пояснення дивного ізотопного складу Землі. Вони припустили, що вона утворилася з планетезималей, але врахували, що ці невеличкі кам’яні тіла вже могли пройти гравітаційну диференціацію надр до того, як утворили нашу планету. Тобто речовини на них уже не були такими, як у сучасних хондритах.

Навіть більше, вчені припустили, що ці планетезималі могли утворитися на різній відстані від Сонця. А отже, у них мав бути від самого початку різний набір хімічних елементів. Тож вони вирішили змоделювати процес утворення Землі з таких елементів, щоб дізнатися, чи якась комбінація дасть ту картину, яку ми спостерігаємо зараз.

А щоб результат не був надто випадковим, вчені вирішили у цій моделі відтворити утворення усіх чотирьох внутрішніх планет. Як не дивно, «зібрати» в таких умовах Землю їм вдалося. Теперішній хімічний склад виявився найбільш статистично ймовірним, виходячи з відтворення всіх зіткнень.

Тобто наша планета саме така, якою б вона мала бути, виходячи з припущення, що утворилася вона з планетезималей. Цей результат можна перенести й на інші планети. Тобто вони утворилися таким самим способом.