Місія «Хаябуса-2»: з чого складаються астероїди?

Вчені дослідили зразки матеріалу з астероїда, привезені апаратом «Хаябуса-2». Вони змогли пояснити, чому вуглецевих метеоритів так мало. Також зібрані нові дані про походження Сонячної системи.

Чи схожий Рюгу на інші астероїди та метеорити?
Чи схожий Рюгу на інші астероїди та метеорити? Джерело: ISAS / JAXA

Дослідження матеріалів «Хаябуса-2»

Минуло вже 12 місяців, як вчені мають змогу дослідити матеріали, видобуті апаратом «Хаябуса-2» на астероїді Рюгу. Сталося це після того, як капсула з ними приземлилася в Австралії. У нещодавно опублікованій у Science статті не лише описуються хімічний склад та структура зразків, але і робляться деякі висновки щодо метеоритів та астероїдів.

Контейнер, привезений «Хаябусою-2» містить приблизно 5 грамів матеріалу, що складаються з двох проб. Першу із них апарат узяв з поверхні астероїда Рюгу. Друга — отримана після пробурювання поверхні, тому місить зразки з глибини.

Вчені, які досліджували ці проби, зазначають, що вони містять велику кількість вуглецю. Матеріали з Рюгу — одні з найтемніших гірських порід, які потрапляли до нас з космосу. Крім того, вони надзвичайно крихкі. Також вони мають низьку густину, що свідчить про їхню пористість.

Загадка вуглистих хондритів

Те, що зразки з Рюгу такі крихкі, дозволило вченим розгадати одну давню загадку. Астероїди діляться на три типи: С (вуглецевий), М (металічний) та S (силікатний). Це дуже добре узгоджується з типами метеоритів, які ми знаходимо на Землі. Зокрема «камені з неба», що називаються вуглистими хондритами, за своїм хімічним складом дуже схожі на астероїди С-типу.

Загадка в тому, що до типу С належить 75 % усіх астероїдів, а вуглисті хондрити складають лише 5 % усіх знайдених метеоритів. І тепер ця дивина знайшла своє логічне пояснення. Вуглисті метеорити не ховаються від зустрічі з нашою планетою. Просто їхній матеріал настільки тендітний, що більша їхня частина повністю випаровується під час входу в атмосферу.

Астероїди — шматочки Сонця?

Але дослідження матеріалу з Рюгу привели нас до ще цікавішого відкриття. Серед метеоритів хондритів є один досить рідкісний різновид, який називається СІ. Свою назву цей клас вуглецевих (С) небесних каменів отримав на честь зразка Івуна, знайденого у Танзанії 1938 року.

Метеорити цього класу відрізняються дуже малим вмістом хондр — крихітних кульок мінералу олівіну. Вони також досить однорідні та мають темне забарвлення. Досі таких каменів було відомо не більше десяти. Найцікавіше те, що вони мають той самий хімічний склад, що і Сонце. Тільки ці елементи, звичайно, перебувають у твердому стані. Через це вчені підозрюють, що утворилися вони безпосередньо з тієї газопилової хмари, що потім стала нашим світилом.

І зразки з Рюгу надзвичайно схожі на цей тип метеоритів. Цей астероїд певною мірою можна вважати затверділим шматочком Сонця. Він розповідає нам, якою була Сонячна система у момент її виникнення. І, здається, він такий у космосі не один. Просто до Землі такі матеріали не долітають.