Вчені заплутались у трьох кандидатах на роль найбільшої екзопланети

Всесвіт величезний. Можливо, навіть нескінченний. На його тлі Земля виглядає дуже крихітною. Наша планета маленька навіть у порівнянні з газовими гігантами Сонячної системи. Але чи існують планети, більші за Юпітер у кілька разів? І взагалі, яка найбільша екзопланета відома астрономам?

Hat-P-6b,
Планета Hat-P-6b з полярним сяйвом на південному полюсі в уяві художника. Ілюстрація: Wikipedia

Відповідь залежить від кількох факторів, включно з визначенням терміну «планета». Тому існує кілька кандидатів на роль найбільшої планети за межами Сонячної системи. Один із них — ROXs 42Bb. Цей газовий гігант, відкритий у 2013 році, обертається навколо зірки, що розташована на відстані близько 460 світлових років від нас. Його маса приблизно в 9 разів більша за масу Юпітера, а радіус — у 2,5 рази більший за юпітеріанський.

Проте доцент кафедри фізики і астрономії Техаського університету в Сан-Антоніо Тейн Каррі вважає, що ROXs 42Bb — не найбільша. За його словами, протопланета PDS 70b, що обертається навколо зірки PDS 70 в протопланетному диску за 370 світлових років від Сонця, за розмірами в 3-4 рази перевищує Юпітер. Ще один кандидат — HAT-P-67b — має радіус, удвічі більший за юпітеріанський.

Невизначеність виникає через різні методи вимірювання розміру екзопланет і різні способи їх виявлення. Деякі об’єкти фотографують безпосередньо, як ROXs 42Bb і протопланети, інші — відкривають транзитним методом, коли вони проходять на тлі зоряного диску.

PDS 70
Це вражаюче зображення, отримане інструментом SPHERE на Дуже великому телескопі (VLT ESO), є першою чіткою світлиною планети PDS 70b, зафіксованої під час формування в околицях карликової зірки PDS 70.

Також виникає питання, що вважати власне планетою. Окрім них і зірок, існують ще коричневі карлики, які більші за планети, але не досягають «зоряних» розмірів. Потрібно також враховувати, що перехід від планети до коричневого карлика може відбуватися при більшій масі, ніж вважалося раніше — можливо, у 25 разів більшій за масу Юпітера. Також важливо, наскільки об’єкт легший порівняно зі своєю «батьківською» зіркою.

Дебати про те, що вважати планетою, поки тривають. Але вони висвітлюють важливі питання про різноманіття планетних систем і можливість існування об’єктів, які значно відрізняються від присутніх у нашій власній Сонячній системі.

Раніше ми повідомляли про те, як Hubble виміряв швидкість зростання екзопланети.