Hubble виміряв швидкість зростання екзопланети

Завдяки даним, зібраним телескопом Hubble, вчені змогли виміряти швидкість зростання молодої екзопланети. Це перший подібний випадок в історії астрономії.

Наразі астрономам вдалося виявити понад 4 тис. екзопланет. Але абсолютна більшість з них знайдена за допомогою непрямих методів. Поки що не більше двох десятків позасонячних світів є доступними для прямих телескопічних спостережень. Серед них і газовий гігант PDS 70b.

Екзопланета PDS 70b в уявленні художника. Джерело: NASA, ESA, STScI, Joseph Olmsted (STScI)

PDS 70b обертається навколо нещодавно створеного оранжевого карлика, розташованого на відстані близько 370 світлових років від Землі в сузір’ї Центавра. Маса екзопланети вп’ятеро перевищує юпітеріанську, орбіта проходить на відстані 20 а.о. від зорі, вік оцінюється в 5 млн років. З огляду на молодість, система все ще заповнена газом і пилом, який служить будівельним матеріалом для світів, що формуються. PDS 70b оточений власним акреційним диском, який «перекачує» цю речовину, що дозволяє планеті продовжувати нарощувати масу.

Щоб дізнатися швидкість зростання PDS 70b, астрономи звернулися по допомогу до телескопа Hubble. Провівши серію спостережень в УФ-діапазоні, йому вдалося виміряти потік випромінювання від речовини, що падає на планету. Це своєю чергою дало можливість визначити швидкість набору маси. За результатами аналізу астрономи дійшли висновку, що PDS 70b майже завершила процес зростання. За нинішньої швидкості поглинання речовини вона набере не більше 1% від маси Юпітеру за наступний мільйон років.

Екзопланета PDS 70b (фото Hubble). Джерело: Joseph DePasquale (STScI)

Hubble також виявив кілька локальних гарячих ділянок, чия температура вдесятеро перевершує температуру поверхні планети. Вони, на думку дослідників, відповідають силовим лініям магнітного поля, уздовж якого й здійснюється перенесення речовини.

За матеріалами https://exoplanets.nasa.gov