Вчені виявили дуже повільну чорну діру

Спостереження за надмасивною чорною дірою, розташованою за мільярд світлових років від Землі, допомогли визначити її швидкість обертання. Дослідження, очолюване астрофізиком Діраджем Пашамом із Массачусетського технологічного інституту (MIT), змогли визначити швидкість обертання чорної діри на основі її акреційного диска, що відкриває нові можливості для вивчення цих об’єктів. Виявилося, що чорна діра обертається на швидкості менш ніж 25% від швидкості світла, що є досить повільним для таких об’єктів. Хоча ця цифра не надто значуща, сам факт її виявлення є дуже важливим.

Надмасивні чорні діри, що розташовані в центрах галактик, мають масу в мільйони або мільярди разів більшу за сонячну. Вони відіграють ключову роль в еволюції галактик і можуть проявлятися як спокійні, так і надзвичайно активні об’єкти, створюючи яскраві спалахи світла.

У 2020 році астрономи спостерігали незвичайне явище в галактиці за мільярд світлових років від нас. Раніше спокійна чорна діра раптом випустила гігантський спалах світла, названий AT2020ocn. Дані, зібрані телескопами, показали, що це, ймовірно, було результатом події приливного розриву — гравітаційного знищення зорі, яка пролітала повз чорну діру. Коли зоря розривається, її матеріал утворює навколо чорної діри гарячий диск. Зоря може підходити до чорної діри з будь-якого боку, і диск може зміщуватися відносно спіну чорної діри, викликаючи коливання або прецесію, коли чорна діра вирівнює його зі своїм спіном.

«Ключовим моментом було проведення правильних спостережень. Єдиний спосіб це зробити — встановити телескоп і безперервно спостерігати за об’єктом протягом тривалого часу, щоб дослідити різні часові шкали, від хвилин до місяців», — зазначає Пашем.

AT2020ocn
Чорна діра раптом випустила гігантський спалах світла, названий AT2020ocn

Інструменти, що сканують небо в пошуках об’єктів, які раптово яскравішають, дозволили зловити AT2020ocn досить рано. Пашем та його колеги продовжили спостереження і моніторинг галактики, фіксуючи прецесію диска до його стабілізації.

Вони виявили, що галактика спалахує в рентгенівських променях кожні 15 днів, що вони пов’язали з прецесією диска. Використовуючи ці дані разом з оцінкою маси чорної діри (приблизно 2,5 млн сонячних мас), вчені змогли обчислити швидкість її обертання.

Ці дані говорять лише про одну чорну діру, але методика визначення її обертання є справді корисною. Якщо ми зможемо використовувати такі інструменти, як майбутня обсерваторія Вери Рубін, для виявлення та спостереження за подіями приливного розриву, ми зможемо скласти карту розподілу різних спінів і дізнатися більше про еволюцію чорних дір.

Раніше ми повідомляли про те, як найстаріша чорна діра руйнує теорію їхнього формування.

Приєднуйтесь:https://t.me/ustmagazine