Найстаріша чорна діра руйнує теорію формування цих утворень

Дослідницький колектив виявив найстарішу чорну діру в ранньому Всесвіті, що породило нові питання про те, як утворюються такі стародавні масивні об’єкти. Ця чорна діра з’явилася приблизно через 400 млн років після Великого вибуху, який позначив початок нашого Всесвіту. Сам Всесвіт існує вже близько 13,77 млрд років.

GN-z11
Галактика GN-z11, як видно на знімку від GOODS-North. Зображення: Wikimedia Commons

Чорна діра сформувалась у галактиці GN-z11, яка є однією з найвіддаленіших у Всесвіті. Розмір GN-z11 складає всього 1% розміру Чумацького Шляху. Ця стародавня чорна діра розташована в центрі галактики. Результати дослідження були опубліковані сьогодні у журналі Nature.

Чорні діри — одні з найзагадковіших об’єктів у Всесвіті. Вони надзвичайно масивні, з величезними гравітаційними полями, які притягують до себе матерію з космічного простору. Проблемою їхнього вивчення є те, що ми не можемо спостерігати, що відбувається за горизонтом подій — бар’єром, з якого ніщо, навіть світло, не може вирватися. Навколо цих надмасивних чорних дір формуються галактики, включаючи нашу власну. Їхня гравітація також створює гравітаційні хвилі, які поширюються у просторі, розтягуючи його на непомітному рівні.

Зазвичай вважалося, що чорні діри утворюються, коли великі зорі згортаються самі в себе. Проте, якщо ця виявлена чорна діра утворилася традиційним способом, це зайняло б мільярди років. Оскільки вона здається молодшою на 400 млн років, ніж сам Всесвіт, дослідники стверджують, що потрібно переглядати стандартні моделі утворення чорних дір.

Чорна діра
Чорна діра. Ілюстрація: Space Engine

«Дивлячись на такі великі чорні діри в такий ранній період Всесвіту, нам слід розглядати інші сценарії їхнього утворення. У ранніх галактиках було багато газу, тому вони могли слугувати своєрідним шведським столом для чорних дір», — зауважив астрофізик Роберто Майоліно з Кембриджського університету та Інституту космології імені Кавлі в університетському повідомленні.

Минулого року космічний телескоп James Webb виявив найвіддаленішу (найстарішу) активну надмасивну чорну діру, яка утворилася приблизно через 570 млн років після Великого вибуху. Іншими словами, різниця у віці між цими двома об’єктами така сама, як між сьогодні та Юрським періодом.

Майоліно зазначив, що подальше спостереження James Webb може допомогти виявити більше чорних дір з раннього Всесвіту в найближчі роки. Виявлення чорних дір, подібних до тієї, що розташована в ядрі GN-z11 (тобто відносно малих і дуже старих), може розкрити та дослідити процеси утворення та зростання чорних дір.

Раніше ми повідомляли про те, що моторошному спалаху з далекого космосу знайдено несподіване пояснення.