Вчені відкрили наднову типу Ia

Ще одна наднова типу Ia спалахнула у далекій галактиці. Такі події відбуваються у подвійних системах, в яких одна із зір є білим карликом. У якийсь момент в речовині, що перетікає на нього з компаньйона, розпочинається неконтрольована термоядерна реакція.

Наднові типу Ia
Наднові типу Ia. Джерело: www.ieec.cat

Наднові типу Ia

За допомогою космічного телескопа James Webb астрономи з Наукового інституту космічних телескопів STScI відкрили наднову. Новознайдений зоряний вибух, що отримав назву SN 2023adsy, є найвіддаленішим із відомих представників цих явищ типу Ia. Відкриття було детально описане в науковій статті, опублікованій 7 червня на сервері препринтів arXiv.

Наднові — це потужні й яскраві зоряні вибухи. Вони мають важливе значення для наукової спільноти, оскільки дають ключ до розуміння еволюції зір та галактик. Загалом вони поділяються на дві групи на основі їхніх атомних спектрів: тип I (без водню у спектрі) і тип II (з водневими спектральними лініями).

Наднові типу Ia (SN Ia) зустрічаються у подвійних системах, в яких одне зі світил є білим карликом. Зоряні вибухи цього типу є важливими для наукової спільноти, оскільки вони дають суттєві підказки щодо еволюції світил і галактик.

Спектральний клас наднової зорі та червоне зміщення

SN 2023adsy спочатку була ідентифікована у 2023 році як перехідний об’єкт у галактиці JADES-GS+53.13485-27.82088 з червоним зміщенням 2.9. Подальші спостереження за SN 2023adsy показали, що вона може бути надновою типу Ia.

На отриманих зображеннях видно, що SN 2023adsy має сильно зміщений в червоний бік спектр, що може бути пов’язано зі значним ослабленням пилу від материнської галактики JADES-GS+53.13485-27.82088. Однак ця галактика має відносно низьку масу, металічність і яскравість, отже, це вказує на те, що SN 2023adsy може бути власне червоною.

Дослідження показало, що SN 2023adsy демонструє сильні спектральні лінії іонізованого кальцію (Ca II) у своєму спектрі з виміряною швидкістю близько 19 000 км/с. Це відносно висока швидкість у порівнянні з загальною популяцією відомих SNe Ia.

Особливості наднової SN 2023adsy

Астрономи підкреслюють, що хоча ці особливості SN 2023adsy також спостерігаються у деяких багатих на кальцій наднових типу Ia, нова знахідка за своєю суттю є яскравішою за загальну популяцію багатих на кальцій SNe Ia з низьким червоним зміщенням.

Підсумовуючи результати, автори статті зазначають, що потрібно більше спостережень наднових типу Ia, щоб з’ясувати, чи є SN 2023adsy через свої особливості викидом серед популяції SNe Ia. Дослідники прагнуть дізнатися, чи змінюється розподіл енергії у спектрі цих спалахів залежно від того, які зорі їх породили та яке оточення вони мали.