Науковці спрогнозували появу нових гравітаційних хвиль від зір, що помирають

Команда астрофізиків встановила шляхом моделювання, що поля, які утворюються з решток світил, що помирають, можуть бути джерелом гравітаційних хвиль — бриж у просторі-часі, які були передбачені Ейнштейном більш як століття тому.

Вмираюча зірка Вольфа-Райє 124
Зоря Вольфа Райє 124. Уламки матерії навколо зір, що помирають, можуть бути джерелом гравітаційних хвиль. Зображення : NASA, ESA, CSA, STScI

Перші гравітаційні хвилі були виявлені Лазерним інтерферометром гравітаційних хвиль (LIGO), який базується в Луїзіані та Вашингтоні. LIGO виявляє гравітаційні хвилі, вимірюючи незначні відмінності у часі приходу лазерних імпульсів до дзеркал у підземних спорудах. Ці відмінності свідчать про те, що хвилі у просторі-часі трохи затримують лазерні імпульси. Такі гравітаційні хвилі утворюються в результаті взаємодії таких об’єктів, як подвійні системи та злиття між нейтронними зорями та чорними дірами.

Тепер команда дослідників вважає, що по космосу може ширитися новий вид хвиль, які ще не були виявлені — гравітаційні хвилі, які виникають в результаті відкидання решток зорями, що помирають. Результати дослідження були представлені на 242-му засіданні Американського астрономічного товариства.

«На сьогодні LIGO виявив гравітаційні хвилі лише від бінарних систем. Але одного дня він знайде перше небінарне джерело гравітаційних хвиль», — заявив Оре Готтліб, астрофізик зі Східно-Західного університету та головний автор дослідження.

Неіснуючі, але передбачені

Хоча такі хвилі ще не були спостережені, вони були передбачені у моделях, побудованих Готтлібом та його колегами. Дослідники моделювали, як помирають зорі, викидаючи матеріал назовні та водночас згортаючись всередину, залишаючи по собі чорну діру.

Вчені намагалися встановити, чи можуть акреційні диски чорних дір — перегріта матерія, яка робить їхні тіні видимими на зображеннях радіотелескопів — бути джерелом гравітаційних хвиль. Модель показала, що матеріал навколо струменів може викликати порушення у просторі-часі, що знаходяться в діапазоні частот, які виявляє LIGO.

Священний Грааль астрономії

Виявлення нових типів гравітаційних хвиль також було б великим досягненням для астрофізиків. Священний Грааль астрономії гравітаційних хвиль був би космічною обсерваторією, яка б функціонувала так само, як LIGO, але в набагато більшому масштабі. Замість використання 4-кілометрових рукавів LIGO для виявлення гравітаційних хвиль, астрофізики могли б використовувати рукави завдовжки 2,41 млн км, запропоновані місією LISA.

Раніше ми повідомляли про те, як вчені намагаються вловити гравітаційні хвилі з моменту Великого вибуху.

За матеріалами Gizmodo.