Нова обсерваторія зможе шукати джерела гравітаційних хвиль

Нова обсерваторія GOTO зможе не тільки виявляти гравітаційні хвилі, але й оперативно спрямовувати на них масиви антен. Завдяки цьому нарешті вдасться побачити події, які це явище породжують.

Як побачити джерела гравітаційних хвиль
Нова обсерваторія дозволить побачити джерела гравітаційних хвиль. Джерело: Scitechdaily.com

Нова комбінована обсерваторія

Вчені з Університету Ворика у Великобританії та Університету Монаша в Австралії створюють новий інструмент для вивчення гравітаційних хвиль. Називатися він буде Gravitational-wave Optical Transient Observe (GOTO). Вчені вже отримали 3,2 млн фунтів стерлінгів від британської ради з наукових та технічних об’єктів.

Новий телескоп являтиме собою дві ідентичні обсерваторії, одна з яких буде розташовуватися на Канарських островах, інша — на протилежному боці земної кулі, в Австралії. В основі кожного комплексу приладів лежатиме лазерний стенд для виявлення гравітаційних коливань, аналогічний тому, що використовується зараз в обсерваторії LIGO.

Але, крім того, до складу кожної зі станцій входять по два монтування з телескопами. На кожній із них розташовано по вісім відносно невеликих 40-сантиметрових приладів. Вони можуть працювати разом і повністю роботизовані для того, аби автономно наводитися на конкретний об’єкт у небі. Очікується, що свої спостереження ця система розпочне вже у 2023 році. Цікаво також, що вона — не єдиний проєкт гравітаційно-хвильової обсерваторії, який з’явився останнім часом.

Як побачити джерела гравітаційних хвиль?

Гравітаційні хвилі не мають нічого спільного з електромагнітними. Це просто викривлення простору, що поширюється Всесвітом. І хоча перше таке явище було зареєстроване ще у 2015 році, ми й досі не знаємо, що відбувається з його джерелом у цей момент. Для цього треба оперативно вирахувати, куди дивитися, і спрямувати туди телескоп.

І саме цю задачу зможе розв’язати GOTO. Аби встановити джерело першої із зареєстрованих гравітаційних хвиль, LIGO знадобилося 11 годин. Вчені розраховують, що нова обсерваторія впорається за кілька хвилин.

Довга база між двома станціями дозволить достатньо точно визначити, куди треба дивитися. А роботизовані системи розвернуть у потрібну точку телескопи. Усі 32 інструменти, розташовані на двох протилежних боках планети, працюватимуть разом, їхні зображення будуть складатися, як у Телескопі горизонту подій.

Таким чином вчені планують побачити ті короткочасні явища в електромагнітному спектрі, які супроводжують злиття чорних дір, пульсарів та гігантських зір.