Вчені шукають подвійні пульсари поблизу чорної діри

Команда науковців шукає подвійні пульсари, що знаходяться у безпосередній близькості від надмасивної чорної діри Стрілець А*. Вони змогли б допомогти перевірити велику кількість теоретичних припущень. Для їхнього пошуку застосують технології, подібні до Телескопа горизонту подій.

Подвійні пульсари
Подвійні пульсари. Джерело: Вікіпедія

Вчені шукатимуть пульсари у центрі Чумацького Шляху

Вчені з колаборації, що кілька років тому отримала спочатку зображення надмасивної чорної діри у галактиці М87, а потім і аналогічного об’єкта у Чумацькому Шляху, виступили з новою ініціативною. Тепер вони збираються дізнатися більше про химерні властивості простору-часу поблизу надмасивних чорних дір, використовуючи спостереження за пульсарами.

Ще минулого року дослідники заснували іншу ініціативу під назвою BlackHoleCam. У ній вони спробували прямі спостереження надмасивних чорних дір, таких як Стрілець А*, з іншими дослідженнями, як-от вивчення пульсарів, астрометрія та перевірка загальної теорії відносності.

Пульсари — це надщільні рештки спалахів наднових, які випромінюють потужні радіоімпульси. В околицях надмасивної чорної діри їх має бути чимало. Адже надмір випромінювання на деяких частотах, яке надходить з центру Чумацького Шляху, пояснюється саме їхньою присутністю. Проте станом на 2013 рік вченим було відомо лише 6 нейтронних зір на відстані у 240 св. років від Стрільця А*, включно з одним магнетаром.

Подвійні пульсари

Вчених така мала кількість нейтронних зір, відкритих поблизу Стрільця А*, не влаштовує. Особливо їх цікавлять подвійні системи, де кожен із двох об’єктів є пульсаром. У цьому випадку, спостерігаючи взаємний вплив їхнього обертання та випромінювання, можна перевірити загальну теорію відносності. Вперше подібні об’єкти були виявлені понад 40 років тому. Проте всі вони перебували далеко від центру Галактики.

А коли така пара ще й розташована у гравітаційному полі надмасивної чорної діри, то тут уже можна перевіряти купу теорій щодо самих фізичних сингулярностей. Просто досі жодного подвійного пульсара в околицях Стрільця А* не виявлено.

Вчені вважають, що вони могли б знайти подвійні пульсари поблизу галактичного центру. Для цього треба використовувати частоти, вищі за 10 ГГц, за які зазвичай вчені не підіймаються. В цьому випадку можна було б інтегрувати сигнал на довгих проміжках часу і позбутися впливу міжзоряного середовища, яке приховує від нас ці об’єкти.

Але при такому підході виникає велика кількість шумів, які спотворюють сигнали. Однак тут команда, яка раніше працювала з Телескопом горизонту подій, знає, що робити. Вона планує застосувати той самий метод об’єднання кількох сигналів від різних великих інструментів, який був використаний у ньому. Таким чином вдасться позбутися всіх шумів.