Вчені шукатимуть загадкові Q-кулі темної матерії

Науковці припустили, що темна матерія може існувати у межах нашої Галактики у вигляді велетенських згустків, які вони назвали Q-кулями. Дослідники могли б їх побачити завдяки ефекту гравітаційного лінзування.

Q-кулі можуть посилювати світло далеких зір
Q-кулі можуть посилювати світло далеких зір. Джерело: www.livescience.com

Що таке темна матерія та як її знайти

Астрофізики переконують, що знайшли новий спосіб спостерігати темну матерію. Цією дивовижною субстанцією представлена більша частина речовини у Всесвіті. Але ми досі не уявляємо, з чого вона складається.

Темна матерія ніяк не взаємодіє з рештою речовини, крім гравітаційного впливу. Тому традиційні методи спостереження космічних об’єктів, засновані на вловлюванні відбитих чи випромінюваних електромагнітних хвиль, із нею не діють. Ми можемо лише приблизно здогадуватися, що вона у великій кількості присутня навколо галактик і впливає на їхнє обертання.

Більшість вчених впевнена, що темна матерія складається з якогось з екзотичних видів ферміонів. Це частинки, з яких переважно складається речовина, наприклад, електрони, протони та нейтрони. Однак також не виключено, що її складають бозони — частинки, які відповідають за взаємодію, наприклад, фотони.

І якщо правильною є саме друга гіпотеза, то темна матерія має існувати не тільки у вигляді колосальних хмар, що оточують галактики, а й у вигляді значно менших за розміром, але все ще більших за зорі згустків, які дослідники назвали Q-кулями, або ж загадковими кулями.

Гравітаційні лінзи допоможуть знайти Q-кулі

Якщо темна матерія справді представлена бозонами, а Q-кулі існують, то вчені переконані, що зможуть їх побачити. Звичайно, що ані відбивати чи затримувати будь-які електромагнітні хвилі, ані випромінювати їх вони не зможуть.

А от викривити їх своїм гравітаційним полем, коли проходять між якоюсь зорею і нами, — цілком. Цей ефект називається гравітаційним лінзуванням, і він неодноразово спостерігався у космосі, особливо коли йдеться про віддалені галактики.

Q-кулі, проходячи між зорею та нами, мали б підсилювати її світло. Вчені встановили, що ефект був би мінімальним, але сучасними методами його можна було б відстежити. Вони перевірили, чи можуть сучасні теорії виключати існування мікролінз, і виявили, що ні, хоча ці утворення мають складати лише 5 відсотків від загальної маси темної матерії.

За матеріалами Рhys.org.