Hubble зазнімкував гравітаційну лінзу в сузір’ї Кита

Фахівці групи супроводу місії Hubble опублікували нове зображення, яке демонструє ділянку неба у сузір’ї Кита. У його центрі можна побачити гравітаційну лінзу.

Ділянка неба в сузір’ї Кита. У центрі можна побачити гравітаційну лінзу, створену галактичним скупченням SPT-CL J0019-2026. Джерело: ESA/Hubble & NASA, H. Ebeling

Ефект гравітаційного лінзування виникає коли якийсь масивний об’єкт знаходиться на лінії, що з’єднує спостерігача та найвіддаленіше фонове джерело випромінювання. В результаті, гравітація цього об’єкта подібно до лінзи, може спотворити та посилити світло від далекого джерела, а іноді навіть і продублювати його зображення.

В цьому випадку гравітаційною лінзою виступило галактичне скупчення SPT-CL J0019-2026. Якщо придивитися, то можна побачити, що воно «обрамлене» характерними яскравими арками. Це зображення більш далеких галактик, які були посилені та спотворені гравітацією скупчення.

Астрономи активно використовують гравітаційні лінзи як своєрідні природні телескопи. Адже вони дають можливість побачити об’єкти, які віддалені від нас на таку велику відстань, що їх не змогла б побачити навіть найпотужніша обсерваторія. Наприклад, саме завдяки гравітаційному лінзуванню телескоп James Webb нещодавно зумів виявити зоряні структури в перших галактиках.

Раніше ми розповідали про дослідження, автори якого дійшли висновку, що червоточини можуть створювати гравітаційні лінзи та посилювати світло у сто тисяч разів.