Вчені намагаються врятувати космічний телескоп Euclid від намерзлого льоду

Коли вам набридне чистити машину від снігу взимку, пригадайте інженерів, чиє завдання — очищення телескопів у космосі від льоду. Космічний телескоп Європейської космічної агенції (ESA) Euclid нині проходить процедуру очищення від шару намерзлого водяного льоду. Товщина покриву всього лише нанометр, але навіть такий шар перешкоджає високоточним вимірюванням телескопа.

Euclid
Космічний телескоп Euclid. Ілюстрація: ESA

Лід на космічних апаратах — звичайне явище, оскільки невелика кількість води конденсується всередині телескопа з повітря, коли пристрій ще збирали на Землі. Під час запуску в космос ця вода поступово вивільняється і замерзає, утворюючи шар льоду. Для більшості місій такий лід не становить проблеми. Але у випадку Euclid, який вивчає темну матерію і темну енергію, йому потрібні надчутливі прилади для надзвичайно точних вимірювань. Тому лід ускладнює завдання місії.

Завдання з очищення від льоду ускладнюється тим, що через чутливі прилади телескопа, які мають бути в постійно охолодженому стані, інженери не можуть просто увімкнути нагрівачі, щоб розтопити лід. Потрібен інший підхід.

Для розв’язання цієї проблеми команда визначає місцерозташування льоду і розробляє плани впливу на вимірювання у майбутньому, якщо він продовжить накопичуватися. Вчені можуть випробувати різні методи нагрівання, такі як поступове підвищення температури усього космічного апарата або складніші операції, спрямовані лише на певні його частини.

Створення 3D-мапи Всесвіту космічним телескопом Euclid

«Після того, як ізолюємо пошкоджену ділянку, ми сподіваємося, що в майбутньому зможемо просто розігріти цю ізольовану частину космічного апарата за потреби. Наші дії дуже складні й тонкі, але вони можуть зекономити час у майбутньому», — пояснив Міша Ширмер, науковець із калібрування консорціуму Euclid, який розробляє план видалення льоду.

Euclid був створений для однієї мети — визначити природу невидимої темної матерії та темної енергії, таємничої сили відштовхування, яка прискорює розширення Всесвіту. Ці невидимі сили, за словами вчених, складають 95% відомого нам Всесвіту. Для цього телескоп створить 3D-мапу, спостерігаючи мільярди галактик на відстані до 10 млрд світлових років на більш ніж третині неба.

Раніше ми повідомляли про те, як дослідник темного Всесвіту надіслав перші знімки.